söndag 24 januari 2010

En vecka med kalasande för storasyster här hemma. Bakade choklad-cupcakes med chokladsmörkräm. Rosor gjorde jag i fp. Detta recept på cupcakes är jättegott, de blir toppiga o goda.


Choklad cupcakes 15-16 normstora

100 g smör
3/4 dl mjölk
1 1/2 dl rörsocker strö eller strösocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 msk marsanpulver eller 1 1/2 msk potatismjöl o 1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader
Smält smör o tillsätt mjölk. Låt bli varmt, men koka inte
Vispa ägg o socker lätt
Blanda mjöl med bakpulver, marsan o tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten
Häll upp i pappersformar, som du ställt i muffinsplåt
Grädda mitt i ugnen ca 12 min

Jag blandade ner 2 msk kakao.


Smörkräm

2 msk kakao
3 msk kokande vatten
500 g florsocker
200 g smör

Jag gjorde halv sats o det räckte till 12 cuppisar.
Blanda kakao o det kokande vattnet i en skål. Tillsätt övriga ingredienser o vispa fluffigt med elvisp.

Inga kommentarer: