torsdag 23 augusti 2012

Giant cookie, för att allt stort i bakväg är gott!

Hej alla Fina!!
 
Då var det dags att inviga min stora cookie Pan jag köpte i USA i somras. Oh dags för mig att baka lite, jag har längtat efter energi o lust! Detta var även ett roligt projekt tillsammans med barnen.
 
Letade efter ett annat recept på nätet, insåg dock efteråt att på baksidan av den "lilla" etiketten på formen fanns ett anpassat recept ;-) Får prova det en annan dag!
 
 
Jag använde ett helt vanligt recept på kolakakor, mest för att se vilken mängd som skulle behövas. Kakan blev riktigt bra o väldigt smarrig. Man kan dekorera sin kaka med vad som kommer i ens väg... vi använde Nonstop (men jag gillar inte att de spricker o håller på i ugnen, dessutom blev de bleka i färgen). Jag valde att dekorera min kaka när den kommit ur ugnen o svalnat. Smält vit choklad, strössel o Nonstop!!
 

Fredag närmar sig o detta är en toppenkaka att snabbt slänga i hop! Skall prova lite andra recept, till barnen förtjusning - för allt stort i bakväg är gott!!
 
Giant Cookie
 
Recept
200 g smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Tillbehör:
Vit choklad
Strössel
Nonstop
 
Tillagning
Sätt ugnen på 175°. Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Knåda i hop degen!
Tryck ut degen i din smorda panna o jämna till ytan lite. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min, låt svalna något o flytta sedan över på ett galler o låt svalna helt
 
Smält chokladen, fyll en spritspåse med litet hål. Spritsa över kakan o strö sedan över strössel eller annat gott!
 
Smaklig spis o så önskar jag ER en skön start på helgen!!
Kram!!
 

Inga kommentarer: