söndag 26 augusti 2012

Renovering o Godaste äppelkakan

Är man desperat om man bestämmer sig för att baka, då man är som mest inne i renovering av kök? Jo, kanske ;-) VI bestämde oss lite snabbt för att pigga till vårt kök. Min önskan var att måla 1 vägg, men sen behövdes visst kaklet bytas ut, skåpen skall få sig en uppfräschning o taket skall målas... ja ni förstår. Vi har bara hunnit börja med att riva ner, mura o nu spacklat väggarna. Sugen på äppelkaka dessutom!
 
Jag har visat er äppelkakan förut, men det är den värd!!
 


 Det är 10 år sedan vi byggde vårt kök, kul att vi fortfarande gillar det vi gjorde o nu bara behöver pigga till det lite!
Måste ju göra plats för min Kitchen aid...
 

Godaste äppelkakan
 
2 dl ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl mjöl
2 äpplen
Kanel
Socker
50 g smör
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda ner mjölet. Häll smeten i en smord o bröad form. Jag använder en bakform med fasta kanter, då det annars lätt rinner igenom en springform när smöret smälter. Skär äpplena i skivor. Du kan välja att skala äpplet om du vill, det gjorde inte jag. Stick ner dina äppelbåtar i formen i ett fint mönster. Strö över lagom mängd med kanel o socker. Skiva/hyvla över smör o grädda i ugnen i ca 25-35 minuter. Gräddningstiden beror på vilket storlek du har på din form.

 
Ni ser ju nedan vad jag valde att lämna kvar i lådorna, när jag fick packa ner det som inte behövs på ett par veckor. Ser ni den röda tråden??

 
 
Ni vill jag önska en skön söndagseftermiddag. Vi lämnar spackel en stund o går till skogs ;-)
 
Kram
 
...O tacka alla som hejja vidare, stöttar o bara är där...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fin äppelkaka! Får prova det receptet när våra äpplen har mognat. Kul att få nytt kök,skulle behövas här oxå. Kram från Linda B

Anonym sa...

Hejsan,
ni har riktigt lyckats om ni, efter tio år, ännu är nöjda med ert kök. Skulle du inte vilja visa upp det ni gör just nu på Byggla? Du får en byggpresent som tack! Maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer :)
/Vendela på Byggla

Jodhpuri suits sa...

Spot on with this write-up, I truly think this website needs much more consideration. I’ll probably be again to read much more, thanks for that info.

Veropenn sa...

det va en jäkla köksrenovering att ta tid! kom tebaks!
//v