torsdag 8 juli 2010

Underbara sommarlov!!

Jordgubbstårta hör ju liksom till...


I dag har vi haft tårtkalas för kompisarna på dagis. De barn som slutar dagis nu för att börja nollan efter semestern...Lite otäckt, men ändå spännande att barnen vuxit upp så snabbt. Mot nya äventyr!






Tårtbotten:


4 ägg


2 dl socker


1 dl vetemjöl


1 dl potatimjöl


2 tsk bakpulver





Sätt på ugnen på 175 grader


Vispa ägg o socker riktigt fluffigt. Blanda mjölsorterna med bakpulver


Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten o blanda ordentligt


Häll smeten i smord o mjölad springform. Jag använde en form på 22 cm, så den blev extra hög o fin.


Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min.




Fyllning 1:

Mosade jordgubbar med vispad grädde o vaniljsocker



Fyllning 2:

Vaniljgrädde gör jag smidigt genom att blanda marsansås med vispad grädde. Jag klädde tårtan med vispad grädde o spritsade kanten fin.





Detta får bli mitt bidrag till månadens blogg på http://www.matfeed.se/










Ebba som inte tål mjölk eller ägg, fick en egen tårta.






Ebbas Tårtbotten utan ägg o mjölk:




Gjorde en halv sats, så det räckte till 4 st miniformar (springform ca8-10cm)



Hel sats:



6 dl vetemjöl

3 dl socker

1 1/2 msk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

1 1/4 dl olja el mjölkfritt margarin

4 3/4 dl vatten



Blanda mjöl, socker, vaniljsocker o bakpulver i en skål. Blanda vattnet med oljan o häll detta i mjölblandningen. Blanda väl o häll sedan i smord o mjölad springform.


Jag gjorde alltså 4 småformar o gjorde sedan två bottnar av dessa.




Fyllning:

Jordgubbssylt blandad med vispad Go green.


Klädde tårtan med den vispad "grädde" från Go Green. Denna "grädde" var lite sötad i smaken o alldeles kritvit o fluffigt fin.


Nu väntar snart semester i 4 veckor. Underbart!!













Inga kommentarer: