tisdag 10 augusti 2010

Bär...

Härliga, underbara Bär...





Har plockat lite blåbär (var i skogen för att plocka kantareller, men hittade visst bara fem stycken, räckte inte ens till en fjärdedels smörgås..) o gjorde fuffinsar...
¨
I trädgården har vi röda vinbär, inget man använder till så mycket känns det som. Jag hittade ett recept på paj med röda vinbär, som jag ville testa. Skall nu äta lite grillat o sen blir det paj till efterrätt.






Paj med Röda vinbär

150 g smör
3 dl mjöl
1 1/2 dl socker
1 krm salt
1 krm bakpulver
6 dl röda vinbär

Jag gjorde halv sats till lilla familjen.




Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°C. Smält smöret. Blanda samtliga torra ingredienser och häll i det smälta
smöret. Blanda väl.
2. Tryck ut degen i en pajform ca 26 cm i diameter. Häll på bären och sockra dem lätt om det behövs.
3. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt svalna och servera med vaniljsås eller glass.

2 kommentarer:

Caro sa...

Hej! Vet du vart kan jag hitta vinbär?

tackkkkk

Linda sa...

Stort Förlåt Caro att mitt svar dröjt, men jag tappade bort ditt inlägg!! Ja, har du nån grönsaks- eller fruktaffär så kanske annars är det kanske svårt så här års arr hitta vinbär. Lovar att återkomma om jag finner någonstans! För inte i frysdisken väl??