torsdag 30 september 2010

Lycklig...

I dag har jag fått er gulligt mail av en flicka på Dansukker!! Tack, Du lyfte min dag o jag känner mig alldeles varmt i hjärtat!! Ett av mina favvo-recept på muffins kommer från just Dansukker o då passar det ju fantastiskt bra att baka lite i dag. Jag har bakat fuffins med äppel o kanel i som vi får mysa på i morgon på långa jobbdagen.


Jag har lagt ett krispigt strössel uppepå som passa perfekt till dessa med äpple i.



Basrecept muffins

ca 15 normalstora



Ingredienser

100 g smör
¾ dl mjölk
1½ dl Dansukker Rörsocker Strö eller Dansukker Strösocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 msk Marsanpulver eller 1½ msk potatismjöl och 1 tsk Dansukker Vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
2 äpplen, Kanel o lite socker



Jag använder alltid rörsocker o marsanpulver i dessa!


Strössel

50 g smör

2 tsk vaniljsocker

3/4 dl socker

1 dl mjöl


Ugn 225 grader

Smält smör och tillsätt mjölken. Låt allt bli varmt, men inte koka.

Vispa upp ägg och socker lätt.

Blanda vetemjölet med bakpulver, Marsanpulver och tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten. (Låt gärna smeten vila i kylskåp över natten, då får du extra toppiga fina muffins). Skala o skär äpplen i små bitar. Blanda dessa med lite kanel o socker o blanda sedan ner i smeten.


Häll upp i pappersformar på långpanna eller i muffinsplåt.


Gör strössel så här:

Smält smör o blanda med övriga ingredienser. Låt gärna strösslet stå en stund, då blir det lite extra smuligt. Lägg lite strössel på varje muffins o grädda i ugnen i ca 12 min.


2 kommentarer:

Marina sa...

Jamen, det är ju fantastiskt ! Jag håller just nu på att sammanställa Lindas bakbok. Mitt eget exemplar. Skriver ut alla fantastiska recept så kan jag spara dem i min receptsamling. Dessutom, äppelfuffinsen var underbara !

Linda sa...

Mmm, du är söt!! Ja tänk när jag får göra en egen bok ;-)

Kram