söndag 19 september 2010

Valdag, jordgubbar o höstmys!

Så var det valdags! Vi har ätit raggmunk o (val)fläsk o skall nu mysa på jordgubbspaj. Ljuvligt med jordgubbar på en av höstens första dagar! För visst känns det som om man lite försöker förtränga att hösten är här?! Men mysigt oxå att nu kunna sitta inne o mysa under filten o kanske ta tag i alla typiska höstprojekt jag har!
Jag har så många tankat om saker jag vill göra, svårt bara att hålla sig till ett projekt i taget...
Jag börjar därför med jordgubbspaj o laddar inför en ny vecka o nya utmaningar!!







Jag gjorde halva satsen o det räckte mer än väl till dessa 4 små skålar. Skall man göra fler portioner kan man välja att göra en sats o lägga i en stor ungsfast form.

150 g smör
1,5 dl socker
3 dl mjöl


Smält smöret o blanda med socker o mjöl. Blanda till en smuldeg. Lägg bär i smorda små formar, toppa med lite smuldeg och grädda i mitten av ugnen på 225C tills de fått fin färg.

Grädda dem gärna i en bakplåtsklädd långpanna, så gör det inget ifall fyllningen sipprar lite över kanterna.

Trevlig söndag o lycka till ikväll!!

1 kommentar:

Sanne Erlandsson sa...

Mmm, jordgubbspaj är ju så gott. Var har du hittat dessa läckra formar???