torsdag 5 januari 2012

ChampagneMacroner med vit choklad!

Nu var det minsann ett tag sedan jag gjorde macroner - eller jo, jag gjorde en sats för ett par dagar sedan... Jag skulle prova min nya Macron-matta av silicon, men icke sa nicke - det slutade med katastrof. Innan jag dömer ut mattan helt skall jag prova en annan dag, då resterande plåtar (utan matta) oxå blev hellustiga som små platta tefat. Jo, misslyckas kan man absolut göra hit o dit. Jag har i dag bakat ny sats med macroner, denna gång med smak av Champagne. Jösstaness, så goda!!


Macronerna får följa med mig på fest - kan ju bli hur trevligt som helst...




Grundrecept Macroner

100 gram skållade mandlar (mal gärna lite extra)
110 gram äggvita (ca 3 äggvitor) som har stått framme i rumstemperatur ett dygn, täckt med plastfolie
200 gram florsocker 4-5 matskedar socker
1/2 - 1 tsk champagne-essence
Turkos pastafärg eller annan färg som önskas

1. Finmal den skållade mandeln i en mixer. Sila mandeln så att de stora bitarna försvinner. Blanda med florsockret och kör gärna alltihop en extra gång i mixern.

2. I en större skål, vispa äggvitan med elvisp. När äggvitan börjar skumma,tillsätt sockret en matsked i taget. Fortsätt vispa tills marängen är tjock, fast och glansig.

3. Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Om du vill prova om smeten har bra konsistens, klicka ut lite på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och få en slät yta, är den toppig så rör lite till i smeten.

4. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en timme på plåten, så att de bildar ett "skinn" på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga.

5. Värm ugnen till 150°C. Grädda ca 10 minuter. Låt svalna och fyll sedan med valfri fyllning.

Vit chokladsmörkräm

215 g smör
270 g florsocker
170 g vit choklad
Ev några droppar champagne-essense

 Smält chokladen, låt den svalna. Vispa smör och florsocker pösigt, tillsätt droppar av essensen.Tillsätt
chokladen i smörkrämen och vispa slät med elvisp.



Önskar Er en fin Trettondags Afton, Ses snart igen!!


KRAMEN


3 kommentarer:

Veropenn sa...

OJ vilken häftig färg det blev på dem. Antar att de smaka mumma...champagne mmm!
Trevlig helg
//V

Linda sa...

Tack V!! Mm, jättegoda blev de. Jag har aldrig använt essens tidigare så det var en chansning!

Ha en trevlig helg du med!!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

GUD vad snygga! Alltså... JESUS! Jag vill också kunna göra snygga macaroner som du! Får testa ditt recept och se om det är lika magiskt som dina macaroner ser ut ;)