torsdag 26 januari 2012

Torsdagsfika med Kladdkaka Marianne!

I dag har vi haft mysigt fikabesök!! Härligt med fika mitt i veckan, strax är helgen här o då blir det mer mys så klart!! Jag har bakat kladdkaka smaksatt med Mariannekarameller, mumma!! Det var verkligen gott o det hårda skalet på karamellerna smälte lite lagom under gräddningen o kakan fick en god smak av mint!!
Jag har dekorerat med gelatinströssel o chokladknappar!!




Ingredienser

8-10 bitar

100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
15-20 Mariannekarameller

Gör så här
Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Tillsätt smöret. Blanda i mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Mortla eller hacka karamellerna till lagom stora bitar och blanda ner den. Häll smeten i en smord och bröad form (jag använde kakao att "bröa" med) med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna. Sikta ev kakao över den färdiga kakan. Vispa grädden och servera till kakan.


Önskar Er en skön torsdag o en bra start på helgen!!

Kram!!

1 kommentar:

Anna sa...

Verkar jättegott!! Ska prova :)