torsdag 7 juni 2012

Hipp hipp hurra på Sveriges Nationaldag

Hipp Hipp Hurra!

Jag bakade minicuppisar med choklad, jordgubbar o blå små blommor till Nationaldagen.





Chokladcuppis
14 st normalstora eller dubbel så många små

4 dl vetemjöl special
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 dl kakao
100 g Marabou Choklad med jordgubb
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl neutral olja

Gör så här
Sätt ugnen på 200°C.
Blanda alla torra ingredienser väl i en stor skål.
Vispa samman ägg, mjölk och olja i en annan skål, så att det blandar sig väl.
Tillsätt äggvispet i mjölblandningen och rör till en slät smet, inte för länge - då blir smeten seg.
Fördela smeten i stora muffinsformar eller i smord muffinsplåt upp till ca 3/4 av formarna.
Grädda mitt i ugnen, 10-12 min.

Jag använde mina små muffinsformar, gräddade i ugnen i ca 6 minuter. Större form men du kan välja den stora varianten om du vill - öka tiden i ugnen till ca 20 minuter.

Chokladfrosting
Räcker till en sats med normalstora muffins.

115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten
30 g kakao

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och kakaopulver under omvispning



Önskar Er alla en fin Torsdag!!

2 kommentarer:

sabina mammastårtor sa...

det ser jättegott ut. jag har en grupp på facebook där folk träffas som gillar och bakar och ger varandra tips och så.. hade varit roligt om du var med! http://www.facebook.com/#!/groups/207927705984141/

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vilka UNDERBARA bilder på dina vackra cupcakes <3