måndag 6 juni 2011

Sommarlov!!!






Ja lite kan man ju säga att vi i dag börjar sommarlov!! Vi åker snart på efterlängtad resa o sen har barnen bara fem dagar kvar på fritids o förskola. Lillasyster börjar nollan o det är med lite skräckblandad förtjusning som vi idag firar sista dagen med dagiskompisar...





Joo, underlaget är viktigt oavsett om du skall täcka din tårta med sockermassa, marsipan eller bara göra en enkel gräddtårta. Ju bättre underlaget är, desto finare blir ju så klart slutresultatet. Jag kan hålla på i en evighet o det är ju inte heller bra med värme o så...










Jag har under min uppväxt alltid fått jordgubbstårta på min skolavslutning. Då min mamma inte längre är kvar i livet känns det extra viktigt att föra det vidare - då jag tyckte det var viktigt när jag var liten!!






Då ett av barnen i dag inte äter ägggula har jag gjort en äggfri tårta! Att pojken sen inte kom, kan ju kännas lite snopet - men nu vet jag att det fungerar med äggfria tårtor!!


Äggfri tårbotten

4 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 gram smör eller margarin
2,5 dl mjölk
1 msk pressad apelsinsaft
äggfritt ströbröd el kokos till formen

1. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smält matfettet. Rör ner matfettet, mjölken och apelsinsaft i mjölblandningen. Rör så att allt blir ordentligt blandat.
2. Häll smeten i en väl smord och bröad form som rymmer 1.5 liter
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 gr ca 45 min Låt den stå kvar i formen en stund innan den stjälps upp.



Att baka denna äggfria botten, visade sig dock vara lite trixigare än vanligt. Inte för att smeten alls var besvärlig, men den sjönk i hop rejält i mitten o jag fick bygga upp tårtan med extra mycket fyllning i mitten. Jag ville helst inte ha för mycket grädde i mitten, så att fylla desto mer med fyllning o bygga liten kulle blev ju därför bättre.



Fyllning 1


Dr oetkers jordgubbsmousse, som jag för ett par veckor sedan fick i brevlådan... God!



Fyllning 2


Marsansås blandat med vispad grädde, godaste vaniljgrädden o väldigt smidig!!









Nu skall jag snart krypa ner o hoppas att kruppen håller sig borta för lillasyster i natt!



KRAMEN!!

1 kommentar:

Sannas Goda sa...

En riktig sommarlovstårta, härligt!