torsdag 9 februari 2012

Dekorerade vaniljkakor, så kul, oj så kul....

Jag har bakat supergoda vaniljkakor o dekorerat med sockermassa/sugarpaste!! Jätteroligt!!
Jag penslade lite vit sirap på kakorna innan jag lade på den utskurna sockermassan (som lite klister).

Detta kan man ju variera i det oändliga!!
Hm, får dock be om ursäkt för ruskigt dåliga foton i dag...


Ingredienser:

230 g smör, rumsvarmt
230 g socker
1 ägg
0.5 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
340 g vetemjöl

Gör så här:
Rör ihop smör och socker. Tillsätt sedan ägget och fortsätt att röra. (Vill du färga kakorna så tillsätter du ett par droppar färg nu). Blanda ihop de torra ingredienserna och rör sedan ner det med smörblandningen. Knåda ihop till en stor degklump och rulla in i plastfolie. Låt nu degen vila i kylskåpet i minst 2 timmar.
Kavla ut degen ungefär 5mm tjock – Ta ut lite deg i taget då den är lättare att kavla när den är kall. Stick sedan ut den med dina utvalda kakmått. Grädda kakorna på 180 grader (i recept hos sockerrus, använde hon 150 grader, så kolla dina kakor noga)  i ca 8-10 min. De ska bli lite lätt mörkare längst ut, men inte mer. Ta ut kakorna och låt de svalna på ett galler med bakplåtspapper.

Recept hittade jag här! Kika in på Sockerrus finfina blogg!!


Go kväll Alla Fina, Trevlig start på helgen!!


... jag har ruskigt spännande små-ting på gång i helgen...

1 kommentar:

Loppan flyttar västerut... sa...

Kakan får 5 strömmings, o fotot bara 3. Vad hände?
O förresten, du bakade ju bröd förut. Galenpanna!

Pusssss