tisdag 21 februari 2012

Semla & platt Petit choux

Haha, jag skulle i dag göra mig till lite o göra en rolig variant av semla - Petit Choux-semla. Kunde bli hur kul som helst, men de blev platta som amerikanska pannkakor. Så kan det gå, men jag hade ju så klart förberett Klassiska Semlor oxå ;-)
Jag har gjort egen mandelmassa till fyllning, enligt recept längre ner!

Vi smygåt även semla i helgen o fyllde då med vaniljkräm/marsan - mumma även det!!



Klassisk Semla

26 stycken
Tillagningstid: 45 min.
  • Deg:
  • 50 g jäst
  • 5 dl mjölk
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 2 tsk malen eller stött kardemumma
  • 1/2 tsk salt
  • 840 g (14 dl) vetemjöl
  • 150 g rumsvarmt smör
  • Fyllning till hela satsen:
  • 500 g mandelmassa
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 7 dl vispgrädde
  • Fyllning till fyra semlor:
  • 75 g mandelmassa
  • 1–2 msk mjölk
  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • florsocker till pudring

Gör så här:

  • Smula ner jästen i en degbunke, häll över mjölken (ljummen om du vill att degen ska jäsa fort) och rör tills jästen lösts upp.
  • Blanda de torra ingredienserna och häll i degbunken. Klicka även ner det mjuka smöret. Arbeta ihop till en deg och knåda den ordentligt, gärna 5–10 minuter i en köksassistent eller för hand. Låt degen jäsa övertäckt i minst 40 minuter.
  • Ta upp degen på bakbordet och dela den i 26 jämnstora bitar. Rulla bitarna till runda bullar och lägg dem på två bakplåtspappersklädda plåtar. Låt bullarna jäsa övertäckta i minst 30 minuter.
  • Grädda bullarna i 200 grader i mitten av ugnen i 10–12 minuter tills de blivit gyllenbruna. Låt svalna.
  • Skär ett litet lock av bullarna. Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn. Gröp ur en del av inkråmet i varje bulle och blanda detta med mandelmassan. Tillsätt mjölken och rör ihop till en tjock smet. Du kan även mixa ihop alla ingredienserna i en matberedare. Fördela massan i de urgröpta bullarna.
  • Vispa grädden fluffigt men inte för hårt och spritsa eller lägg en klick på varje bulle. Lägg tillbaka locken ovanpå grädden och pudra med florsocker.
Recept från Mia Öhrn´s bok Semlor!



Mandelmassa till fyllning:
200 g mandel alt mandelmjöl
ca 0,5-2 dl florsocker beroende på hur söt du önskar
En skvätt grädde

Gör så här:
1. Koka upp vatten och skålla mandlarna och skala dem.
2. Kör mandlarna till ett jämt mandelmjöl i en mixer. Jag använde köpt mandelmjöl från Lidl.
3. Krydda med socker och grädde till lagom konsistens (för den sockerfria så utesluter man förstås sockret). Jag valde att även blanda ner äkta vanillinsocker o lite av inkråmet ur semlorna.

Recept hittade jag Här!


Nja, när det gäller Petit Choux´erna skall jag be att få återkomma, då jag envist bestämt mig för att det skall testas!!

På torsdag kommer även bilder på ett Väldigt spännande o ett lite galet Semmel-projekt (jo, så får det stavas...) - för visst får vi lov att fortsätta med semlor ett tag ?!

Stora Semmel-kramen!!

 

4 kommentarer:

Veropenn sa...

Men så skönt o höra att dina Petit choux fick samma form som mina. Jag gjorde såna häromdagen så nu står de på min gör om och gör rätt lista:)
men dina klassiska blev jättefina!

//V

Linda sa...

Hihiii Veropenn: bad gör vi för fel?? Ja, skam den som ger sig!! Tack o kram!!

Veropenn sa...

För mkt mjöl, för lite mjöl, för kort gräddning ja det är frågan jag tyckte jag mätte upp noga o hade inne dem längre än vad receptet sa för min ugn är lite knas...men det blev plattfall iallafall. De var ju så fina så länge de var kvar i ugnen o precis när de kom ut, sen vände jag mig om å då rasade de. Jag återkommer när jag provat igen:)
//V

Linda sa...

Jag tycker oxå jag var noga!! Ja, på´t igen bara!!