torsdag 23 februari 2012

Joho, jättekul, jättesmå o jättesöta!!

Jag har under 6 veckor gått en kurs o träffat en hel hög med supertrevliga o behagliga människor!! Det har varit en liten tradition med semla till fikat. Då vi nu passerat Fettisdagen väljer jag att bara dekorera med små, små semlor!! Jag vet att gruppen kommer att förstå varför. O ja, jag kommer att sakna dessa två dagar i veckan som vi haft, men vet att jag lärt mig mycket!!
 
Det är saftiga o klabbiga chokladmuffins med choklad- & caffe latte frosting!! Frostingen blev väldigt , väldigt god!!
 



 
 
Saftiga chokladmuffins

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
100 g caramel bites, eller annan kola
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
Rör om och blanda väl.
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp.
Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet.
Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i muffinsformar som du ställt i en muffinsplåt.
Fyll dem lite mer än hälften.
Grädda mitt i ugnen ca 12-15 min. Låt svalna på galler.


Choklad- & Caffe latte frosting

115 g mjukt smör
250 g florsocker
50 g mörk choklad4 tsk nescafé/pulverkaffe utblandat i 1 msk kokande vatten samt 2 tsk caffe lattepulver
Smält chokladen, låt svalna något.
Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt den smälta chokladen samt kaffe-blandningen under omvispning. Vispa till en mjuk konsistens.



De små semlorna är gjorda av färgad modelleringspasta, penslade med pastafärg. Jag har använt kristyr som grädde!!

Kristyr

1 msk meringue powder/äggvitepulver
200 g florsocker
2 msk ljummet vatten

Vispa samman alla ingredienser o låt vispen gå i ca 5-7 minuter. Fyll din spritspåse o spritsa små cirklar på din semla ;-)


Kram på Er!! En skön kväll till Er alla!!

2 kommentarer:

Veropenn sa...

ohoj hur söta va inte de minisemlorna då:)
//V

Linda sa...

Veropenn: tack, nöjd denna gång ;-)