onsdag 29 februari 2012

Friskt, härligt & månadens sötsak!

Nu var det väldigt länge sedan jag hann med Månadens sötsak!! Tema för Februari månad är Frukost. Så, hur är det nu med frukost?? Veckofrukosten är inte så inspirerande, men lediga dagar så passar jag på att njuta lite extra! Jag har blivit galet förstjust i smoothies o till det är det ju super med ljumma scones!!



 
Ljusa Scones
6 stycken


5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0.5 tsk salt
2 msk socker
60 g rumstempererat smör
1 1/2 dl mjölk

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Nyp samman mjölblandningen med det rumsvarma smöret. Tillsätt mjölken o forma försiktigt i hop till en deg. Platta ut degen på bakbordet o forma sedan 6 st scones. Jag bakade mina i en muffisnplåt, anpassad för stora muffins. Jag strödde ljusa vallmofrö på. Grädda mitt i ugnen på 220 grader i ca 15-20 minuter.
recept från kalasgott.blogg.se!!
 
 
Smoothie
 
2 kiwi
2 blodapelsin
1 mango
 
Jag använde även ett litet paket med frysta hallon, mango o ananas
2-3 dl vanilj yoghurt
 
Mixa frukten med en stavmixer. Blanda ner yoghurten o häll upp i fina glas.
 
 
 
En smarrig frukost kan inte bli bättre än så här ;-)
 
 
 
Detta blir mitt bidrag till Månadens Sötsak hos Söta saker!!!!
 
 
 
Kram o skön Onsdag!!

2 kommentarer:

Veropenn sa...

Mmmm det är ju så gott med nybakade fortfarande lite varma scones! Nu blev jag sugen...:)
//V

Maria sa...

Åh, vilken fin blogg du har! Jag är jätteglad att jag hittat den! Och tack för bra recept på macaroons!

/Maria