onsdag 14 mars 2012

Citron- & kardemummabullar

Dessa bullar blev det en härlig diskussion av på jobbet häromdagen, blev då väldigt sugen på att baka dem. Sist jag gjorde dem, hette de citronsnibbar (recept här) men det namnet gillar jag inte så värst - men goda oavsett o i dag har jag bakat ut dem som vanliga bullar. Mm, de är ljuvliga - Gör´t bara!!!
 
 
 
Citron- & kardemummabullar
ca 30 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 dl vit sirap
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
ca 15 dl vetemjöl


Fyllning:
ivet skal av en citron
100 g smör
1 1/2 dl socker
1 tsk kardemumma

Pensling:
Uppvispat ägg
Pärlsocker

Smält smöret o häll i mjölken, låt bli 37 grader. Smula jästen i en bunke o häll i lite av smörblandningen. Rör tills jästen löst sig o häll i resterande av smörblandningen- Rör i sirap, salt, kardemumma o mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt vila i ca 40 min.

Skrubba citronen i hett vatten o riv av skalet. Blanda skalet med socker, smör o kardemumma.

Dela degen i två delar o kavla ut till en rektangel. Bred fyllningen över hela rektangeln. Vik över halva degen från långsidan mot mitten. Skär varje platta i ca 15 längder o skär sedan ett snitt på långsidan, mitt på varje längd - så att det blir två långa längder som sitter i hop längst upp (ingen lätt sak att förklarar...), snurra i hop. Lägg bullarna på plåt o låt jäsa i 40 min.
Pensla över uppvispat ägg o strö över pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 8-10 min.
 
Go kväll & sov gott!!

2 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

MUMMA bästa Linda!!
Kramkram

Linda sa...

Tack snällaste J!! Ses i morgon!!! Gulle....