torsdag 15 september 2011

Bästa o godaste tårtbotten!


Trevlig torsdag, baka tårta i helgen??

Denna tårta har jag inte gjort i dag, men den känns ju ganska aktuell att visa... Hejja Hv!!

Detta recept räcker till en tårta för ca 16-18 bitar!



Tårtbotten:

4 ägg

2 dl socker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver



Vispa ägg o socker pösigt o vitt

Blanda de torra ingredienserna o vänd sedan ner i äggsmeten

Häll smeten i smord o bröad form

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min.





Mys på !!


...jag känner en oerhörd lust att göra tårta, se om takterna sitter kvar...
Snart så!!





4 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Tack för tipset om tårtbottnen! HV71 kan väl få vinna om de vill, jag vet ingenting om... sport (säger jag, som inte är helt säker på vilken sport det handlar om) ;)

Linda sa...

Alexandra! Joo det är hockey o vi Tycker absolut att de kan vinna i år!!

Trevlig helg!!

Anonym sa...

Oh jag älskar också att baka och att prova nya tårtbottnar så denna ska jag absolut prova! Tänkte bara kolla vilken storlek på formen du använde i och med att det var så pass stor sats (16-18p) :)

Linda sa...

Hoppsan mycharmbracelet... Jo mina tårtor gör jag ju alltid väldigt höga, så därför räcker de till många. Ett tips är att skära en bred remsa av bakplåtspapper på insidan av din springform o sedan hälla på smeten - på så sätt reser sig bottnen bättre o kan bli högre än vad formen är. Jag använder en form på ca 20-22 cm diameter...