söndag 25 september 2011

Fluff-Fluff & barndomsminnen


När jag var liten, eller nja under tonåren så bakade jag dessa fluffiga kokosrutor ofta. Min mamma älskade dessa (speciellt om de blev lite gamla o sega). Det är ett fantastiskt bakverk som ganska kvickt går att fixa i hop, även om de skall stelna till sig i kylen under ett par timmar. När jag bakade dessa förr hade jag en vanlig elvisp o vispade med, vilket innebar rejält trötta armar o en elvisp som till slut började ryka o lukta bränt. Man Kan använda elvisp, men låta den vila lite emellanåt. I dag har jag andra möjligheter med maskiner, så det var ju himlans smidigt!







I går fick jag av en fin vän en kartong med gammeldags kokosbollar o då de tog slut fort, tyckte jag det var ett perfekt tillfälle att göra dessa igen.

Tid ca 45 min + tid att stelna
Ca 25-30 bitar beroende på den storlek du väljer att skära i.


Ingredienser:
2 msk gelatinpulver + 6 msk kallt vatten
1 äggvita
5 dl socker
1 1/2 dl hett vatten
1 dl kallt vatten

Topping:
2-3 dl kokos
1 1/2 msk kakao

Blanda ner gelatinet i 6 msk vatten, låt stå o svälla i ca 5 min.
Blanda äggvita o strösocker i den bunke du tänkt att vispa i.

Lös upp gelatinet i det heta vattnet o blanda sedan ner i det kalla vattnet.
Häll lösningen över sockerblandningen o vispa sedan kraftigt i ca 25-30 min. Smeten skall vara tjock o fluffig.

Skaka i hop kokos o kakao i en plastpåse. Häll hälften av blandningen i en form ca 20x30 cm.
Bred ut massan o släta till så att ytan blir slät o fin. Strö resterande av kokosblandningen över.
Täck över formen med folie o låt stå i kylen ca 2-3 timmar. Skär i fyrkanter eller skär ut rundlar.
Du kan välja att doppa kanterna i den kokosblandning som finns kvar i formen, så att rutan/rundeln är helt täckt av kokos.




Ha en fortsatt skön söndag o bra start på veckan!!

Kramen!

7 kommentarer:

Veropenn sa...

De är goda, dessa ingick i mammas julgodisreportoar förr! Kanske jag skulle ge mig påp att göra såna själv....ren o skär bardom försvinnande goda!
//veronica

Linda sa...

Veropenn: visst är de!! Oh ibland bara måste man påminna sig om de godaste goda!

frida sa...

jätte fin blogg du har, man får verkligen insperation av dig :-)
"Kokosrutorna" åt jag som barn, mamma gjorde dem ofta, men jag kommer int ihåh vad vi kalla dem.
Hur länge håller de sig i kylen??
Fortsätt blogga /FRIDA

Linda sa...

Tack snälla Frida!! Verkar vara många som är uppväxta med dessa ;-) Jag vet inte, men säkert en vecka i kylen. Kanske borde testa att frysa....

Ha en skön kväll!! Tack för fina ord!!

Cecilia sa...

Oj, vilka spännande. Tror jag inte jag smakat.

Linda sa...

Prova Cecilia!!!! De är supersmarriga!

Jessicas Gulligheter sa...

Åh jösses, dessa hette "Sliskisar" när jag var liten. Vi hade ingen kakao utan bara kokos eller inget alls, men däremot hade vi lite karamellfärg i smeten så de var rosa eller gröna. Nu blev jag nostalgisk, tänker göra en sats i helgen. Tack, hade förlorat receptet men kände igen det direkt!