lördag 10 september 2011

Min tryffelmånad!

Jo September är min tryffelmånad, bara för att!!

Jag har gjort Mjölkchokladtryffel med apelsin!
Mjuk, len o mumma!!

(oh enklare kan det inte bli)





1 dl grädde
200 g mjölkchoklad
Rivet skal/cest av en apelsin

Gör så här:

Hacka chokladen fint o lägg det i en skål. Koka upp grädden o slå den över chokladen, rör tills chokladen smält.Tillsätt cesten av apelsin. Låt svalna lite.

Ställ chokladblandningen att svalna ett par timmar. Jag har mina i rumstemperatur en stund o ställer sedan i kylen under natten.

Tag fram tryffeln ur kylen o låt den gärna mjukna lite i rumstemperatur. Rulla små runda bollar med hjälp av mindre sked o sedan rulla dem mellan handflatorna. Lägg i skål med kakao o rulla runt tills de är täckta helt.

Förvaras i kylen. Tryffeln kan gärna tas fram ur kylen en liten stund före servering.


Kram

Önskar Er en skön helg!!
Var rädda om Er!!



2 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Haha, bara för att är BÄSTA anledningen ;)

Tryffel är så gott <3

Linda sa...

Mm tryffel är mumma!!