torsdag 10 maj 2012

Torsdag & nybakta lantliga källarfranska

Underbart att få en nybakt fralla till kvällen. Detta recept provade jag första gången i går o jag kommer absolut att göra dem igen.  Storleken på frallorna kan man ju välja själv, jag gjorde enl recept 25 st men kommer nog nästa gång att göra dem lite större. Håll koll på ugnen bara!
Jag har ju inte bakat så mycket bröd innan, men det lönar sig ;-)


Lantliga källarfranska
Cirka 25 stycken

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk naturell olja
1 tsk salt
4 dl rågsikt
10 dl vetemjöl special

Att göra:
Smula jästen i en bunke, och värm vattnet med oljan fingervarmt.
Lös upp jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resterande vätska.
Tillsätt salt, rågsikt, och arbeta in så pass mycket av vetemjölet att det blir en fin deg, inte för torr men den skall släppa bunkens kanter.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30-40 minuter.
Arbeta degen på bakbord, och forma sedan cirka 25 stycken bullar vilka du lägger på bakpappersklädd plåt.
Skär ett kryss i varje bulle, och sikta över riktligt med vetemjöl för en lite lantlig look! :)
Låt sedan jäsa under bakduk till dubbel storlek igen, cirka 30 minuter.
Värm under tiden ugnen till 225 graders värme.
Grädda bröden mitt i ugnen i cirka 10 minuter.


Här hittade jag receptet - gör ett besök för en massa lockande bröd o annat.


Lyx o trevlig torsdag på Er!!

 






Inga kommentarer: