lördag 5 maj 2012

Toscakaka med pekan, pistage & andra nötter & mandlar

Himmel... jättegod toscakaka med allt vad nötter o mandlar heter. Man kan så klart välja att bara använda flagad mandel, men jag kommer absolut att göra med alla sorter igen. Jag har alltid tyckt att kamixen Tosca i affären är himmelskt god, men denna var topp bättre!!

Jag gjorde 1 1/2 sats av glasyren men använde dock enbart 150 g nötter. Jag kokade upp glasyren o blandade ner nötterna innan jag glaserade kakan med glasyren.



Toscakaka

100 g smör
2 st ägg
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver
2 dl mjöl
0,5 dl mjölk
150 g mandelspån eller valfria mandlar o nötter
100 g smör
1 dl socker
2 msk mjöl
2 msk mjölk

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner mjölblandning, mjölk och smör i äggsmeten. Smöra en form på 24 cm och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min i 175 gr.
Gör under tiden glasyren. Blanda alla ingredienser i en kastrull. Rör hela tiden tills det börjar koka, låt sjuda någon minut, rör även här. Det är annars lätt att det fastnar i botten. Tag ut kakan ifrån ugnen efter ca 20 min och bred över glasyren. Grädda ytterligare 20 min men nu i mitten av ugnen. Låt kakan svalna.
Tips! Hjälp till med en bakkniv att släppa kanterna på kakan ifrån formen eftersom det har blivit knäckigt. Annars kan kakan gå sönder när man öppnar springformen.


Hos Bloggfamiljen hittade jag receptet



Mysig lördag till Er alla!

Kram

Inga kommentarer: