torsdag 17 maj 2012

Chokladtårta med Dulce de leche & Hipp hipp hurra!!

Joho, i dag är det en verkligt stor dag!! Fru Elwing fyller år!! Jag firar min dag med en massa
paket ;-) tårta o mys!! Jag Älskar födelsedagar o faktiskt får jag erkänna paket!!

Luras inte av att försöka blanda dulce de lechen med en för lite vispad grädde - det gick verkligen inte att vispa upp den tillräckligt om man inte vispar grädden hårt! Ni vill inte vet hur länge jag stod o vispade innan jag gav upp o vispade ny grädde ;-)



Chokladtårta

3 dl lättmjölk
2 dl kakao
1 dl ljust muscovadosocker
150 g smör
2½ dl strösocker
½ krm äkta vaniljpulver
3 ägg, separerade
5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

1 burk sötad o kondenserad mjölk
2 dl vispgrädde
Blåbär till dekoration

Börja med att tag av etiketten på den kondenserade mjölken. Koka i gryta fylld med vatten, koka i ca 2.5 timmar. Burken måste hela tiden vara täckt med vatten. Låt burken svalna innan du öppnar den. Vispa grädden hårt o vispa sedan ner kolakrämen.


1 Sätt ugnen på 200ºC. Smörj en rund springform, 23 cm i diameter. Värm upp mjölken i en kastrull. Ta bort från värmen precis när mjölken ska börja koka. Vispa ner kakao och mus-covadosocker. Vispa tills allt är väl blandat och ställ åt sidan.

2 Vispa 100 g margarin och strösocker med elvisp tills vitt och poröst. Vispa ner vanilj- pulver och sedan äggulorna, ett i taget. Vispa äggvitorna till ett fast vitt skum.

3 Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner kakaomjölken i smeten och rör sedan ner mjölblandningen med en slev. Vänd ner äggvitorna. Häll över smeten i den smorda formen. Sätt in i ugnen och grädda 40-45 min, tills kakan har höjt sig och är genomgräddad. Låt svalna i formen 15 min, stjälp sedan upp kakan på ett galler och låt svalna helt.
Dela kakan i två delar/bottnar o lägg ett lager med kolagrädde.
Lägg över den andra delen av kakan o klä sedan din tårta så att den täcks med kolagrädde. Dekorera med blåbär.
Alternativ till mitt val av fyllning o glasyr är:
200 g finhackad mörk choklad (helst minst 70% kakao)
'½ dl matlagningsgrädde

Smält chokladen tillsammans med grädden och resten av margarinet över låg värme. Rör försiktigt tills smält. Bred chok- ladglasyren över kakan, låt svalna före servering.



Smaklig spis!!

Kramen

3 kommentarer:

Veropenn sa...

Grattis i efterskott! Å hoppas du fick en massa roliga paket....tårtan som riktigt god ut!

//V

Veropenn sa...

såg riktigt god ut skulle det varit...vad händer med orden ibland?:)
//V igen

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Nu är jag JÄTTESEN med mitt grattis, men bättre sent än aldrig, eller hur? Så GRATTIS till dig, hoppas din dag var riktigt härlig, och MUMS vilken tårta du firade med <3