måndag 9 juli 2012

Oreo cookies med chocolate frudge frosting

Go kväll!!
 
Har haft en bra dag med massa pyssel. Hm, mycket att fixa med innan man kan ta den stora vilan känns det som ;-) Vi skall ta med vår rara (!) Kiwi kanin på bilresa o litet äventyr, så bur skulle fixas o en massa godis till henne så att hon tycker att det är kul ;-) För visst är väl kaniner verkliga bildjur? Barnen har i dag firat Kiwis första födelsedag, klart hon fick tårta.
 
I helgen hade jag fixat Oreo cookies, de är mumma. Jag valde att baka många av mina favoriter till helgens projekt, så många av recepten som kommer framöver kommer Ni att känna igen. Dock gott betyg att de dyker upp igen.
 


 
Oreo cookies

ca 20 kakor

Ugn 175 grader, 8-10 minuter



1 1/2 dl socker

1 dl kakao

3 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 krm salt

150 g rumsvarmt smör

1 ägg, lätt uppvispat


Blanda de torra ingredienserna o rör sedan ner smöret (man kan med fördel använda flytande smör). Blanda till sist i ägget. Gör ca 40 runda bollar o platta till dem lite, rulla först till rulle o skär i lagom stora bitar som du rullar. Jag valde i stället att klavla ut degen till några millimeters tjocklek o måtta ut runda kakor. Lägg kakorna på bakplåtspapper på en plåt. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Låt kakorna svalna.



Chokladfudge frosting
100 gram mörk choklad
150 gram smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljextrakt

Smält chokladen över vattenbad eller i mikro och låt sedan svalna. Vispa rumsvarmt smör vitt och krämigt. Tillsätt vaniljextrakt, florsocker och kakao och vispa samman. Tillsätt sist chokladen och vispa tills frostingen är slät och krämig.

 
 
 Jag förvarade mina Oreos i kylen, men tag fram en stund före servering så att det blir rumsvarma. Jag provade även att frysa in ett par , med fyllning - får återkomma till hur det fungerade.

Ha en skön kväll alla, så ses vi snart igen.

Stor kram

1 kommentar:

Veronica sa...

Åh det lät gott med chokladfudge emellan, har bara gjort dem med traditionell vaniljsmörkräm emellan!
Ja det blir väl inte överdrivet mkt bakat här för tillfället, hoppas tid finnes till hösten igen;)
//v