måndag 22 november 2010

Adventsmyset sprider sig i köket

Åhh i helgen har jag adventsmyst...
Underbart nu när man får småbörja med lite pyssel. Brukar varje år känna att jag väntat lite för länge, så nu har jag småbörjat.
Bakade pepparkaksmuffins. Tyckte att de blev lite "svaga" så lite mer kryddor kan man ju absolut ta i. Vill gärna tipsa om formarna som jag hittade på Åhlens. Jättebra o de höll formen ordentligt även efter besök i frysen.


Ingredienser
100 g smör
3/4 dl mjölk
1½ dl Dansukker Rörsocker Strö eller Dansukker Strösocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
(1½ msk potatismjöl
1 tsk Dansukker Vaniljsocker med äkta vanilj)
Jag byter ut bakpulver o vaniljsocker mot 2 msk marsanpulver
2½ dl vetemjöl
• Tillsätt 0,5 g saffran
Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt allt bli varmt, men koka inte.Vispa upp ägg och socker lätt. Blanda vetemjölet med bakpulver, potatismjöl och vaniljsocker och tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten. Låt gärna smeten vila i kylskåp över natten, då får du extra toppiga fina muffins. (har jag aldrig tid med...) Häll upp i pappersformar på långpanna eller i muffinsplåt. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225° i ca 12 minuter.
Det blir ca 14 st...
Receptet kommer från dansukker o är mitt favvorecept på muffins. Kan smaksättas med vad som önskas o de blir härligt toppiga o väldigt goda!
Vill oxå säga att jag ALLTID använder smör när jag bakar, det vinner man på ;-)
Kram o sov gott!!
Ser fram emot nya projekt i helgen o det är ju lite av tjusningen att få gå omkring o fundera ut vad det blir!!

Inga kommentarer: