tisdag 30 november 2010

Den mest fantastiska Cheesecake´n

Jag har i helgen gjort den godaste Cheesecaken jag ätit på väldigt länge!! Kesellan gör att det blir en väldigt härlig smak. Den skiljer sig lite från den vanligaste varianten med philadelphia, vilket jag tycker är bra. Gelatinet gör att den blir lite "pannacotta-lik".


Ingredienser

100 g digestivekex
100 g pepparkakor
100 g smör
500 g kesella
5 st gelatinblad
rivet skal av en apelsin
2 dl socker
3 dl grädde

EV vinterfrukter , (fikon, granatäpple, ananas)


Tillagning
Julens goda cheesecake som inte behöver gräddas i ugn smakar apelsin och pepparkaka
1 Smält smöret. Krossa eller mixa digestivekex och pepparkakor till fina smulor och blanda med smöret. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant (22–24 cm).

2 Blötlägg gelatinet. Blanda kesella med apelsinskal och socker. Vispa grädden.

3 Krama ur gelatinet och smält försiktigt på svag värme med 1/4 av kesellablandningen. Vispa ner gelatinblandningen i resten av kesellan.

4 Rör med lätt hand ner grädden i kesellablandningen och häll i formen. Låt stelna i kyl. (Dekorera med valfria frukter) Jag dekorerade med pepparkaksgubbs-strössel o en vriden apelsinskiva!!


Recept från Allt om Mat!!






2 kommentarer:

Anonym sa...

Men helluuuu? Ingen bild? Jag vill se, o ännu hellre smaka....
Pusd

Linda sa...

Skulle just fixa..... Tack!!!!! Oproffsigt av mig ;-)

Kram