måndag 15 november 2010

Farsdag, Favvobröd, Fisksoppa o.... KeyLimepaj

Klart Vi firat Farsdag här hemma...
Gjorde underbar fisksoppa med hoki o räkor, favvobröd o till efterrätt blev det Keylimepaj.


Keylimepaj

4 små pajer

200 g digestive

100 g smör

Fyllning

1 burk 400 g kondenserad mjölk

Skal o saft från 5 limefrukter

Vispad grädde o limefrukter till servering

Sätt ugnen på 175 grader

Krossa kexen till små smulor o blanda med det smälta smöret

Tryck ut blandningen i botten o uppå kanterna i fyra små formar (eller stor såklart...)

Förgrädda pajskalen i mitten av ugnen i ca 10 minuter

Blanda kondenserad mjölk med äggulor, rivet limskal o saften av limefrukten. Låt smeten stå o dra åt sig av smak av limeskalen i ca 30-60 min.

Sila bort limeskalen i en finmaskig sil o släng skalen

Fyll pajskalen med fyllningen o grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Något längre tid om du använder en stor pajform.

Låt svalna o servera med en klick vispad grädde o en liten limeklyfta


Annas bästa havrebaguetter


25 gram jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
2 1/2 dl havrekli
10-10 1/2 dl vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke o strö salt över. Klicka över honung. Häll över lite ljummet vatten o blanda så att jästen löses upp. Häll på resterande av vattnet. Tillsätt havrekli o vetemjöl. Arbeta snabbt ihop till en deg med trägaffel. Strö över 1-2 msk vetemjöl o låt vila under bakduk i ca 1-2 timmar.
Värm ugnen till 260 grader.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Häll ut den jästa degen på mjölat bakbord. Knåda inte, då luftbubblorna förstörs! Dela degen enkelt o snabbt med en degskrapa i fyra delar. Fös i hop degbitarna till baguetter lika långa som plåten. Mjöla de utbakade bröden lätt med mjöl o vrid till spiraler samtidigt som du lyfter över dem på plåten. Jag lägger gärna lite flingsalt över o gärna nötter eller pumpafrön som jag hade i dag.
Grädda direkt mitt i ugnen i ca 15 min.
Sänk värmen till 150 grader o grädda i ytterligare 12-15 min. Se upp så att fröna inte bränns, lägg i så fall ett bakplåtspapper över baguetterna i ugnen.


Fisksoppa

500 g morötter

2/3 av en stor purjolök

6 dl vatten

2 st fiskbuljongtärningar

400 g torsk eller hoki

0.5 tsk salt

1 krm svartpeppar

Cayennepeppar

2 dl grädde

500 g skalade räkor

Tina o skala ev räkorna. Skala o riv morötterna, strimla purjolöken. Bryn morötterna o purjon i en stor gryta. Tillsätt vatten, buljongtärningar, fisk, salt o svartpeppar. Låt sjuda i ca 10 min o tillsätt därefter grädde o cayennepeppar. Tänk på att cayennepeppar smakar mer efter en stund, så prova dig fram.

Tillsätt räkorna o värm snabbt upp. Räkorna blir sega om de får koka...

Inga kommentarer: