tisdag 15 november 2011

Äppelkaka bara för att...

Undras om det fortfarande är höst eller är det vinter?? Jag tänker höst o då gör jag äppelkaka! Nu har verkligen alla bladen fallit från våra träd o kvar hänger några skrynkliga äpplen - tur att jag plockade ner en stor hög innan ;-) Jag ser fram emot kommande julbak, kan knappt hålla mig... men jag tänker mig att först göra just äppelkaka!! Underbar tid om man (jag) väl bestämmer sig för det - finns ju faktiskt en massa mys o roliga saker att baka o pyssla med framöver!





Äpplekaka

3 ägg
2 1/2 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

2 äpplen skalade och klyftade
2 tsk kanel
1 msk socker
pärlsocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och häll på mjölken. Rör ihop samtliga ingredienser till en slät smet. Vänd äppleklyftorna i socker och kanelblandningen. Häll smeten i en smord och bröad form och tryck ned äppleklyftorna lite i smeten. Strö på pärlsocker. Grädda i 175 grader i ca. 35 minuter. Vänd upp kakan och låt svalna. God att servera som den är eller med en klick vaniljkräm eller grädde.


Receptet hittade jag Här.

Ha en skön kväll, ses snart!!

Tjing!


 

1 kommentar:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Mmm, vad god den ser ut, äppelkaka är alltid toppen, oavsett om det är höst eller vinter ;)