lördag 26 november 2011

Första advent & Lussemuffins!!

Hej Alla Fina!!

I morgon är det första advent o lussemuffinsarna är gräddade! Dessa är supergoda o har i vårt hus varit tradition de senaste åren!! Jag gjorde några "lussekatter" till barnen, för de tycker att det skall vara så ;-)

Tänk det är ju just så, man gör enligt sina traditioner o så som det bara skall vara - vilket såklart är mysigt. Jag älskar ju att prova nya saker, men dessa kommer jag aldrig att släppa taget om!!




Ingredienser


ca 48 st
50 g jäst

100 g smör

5 dl  mjölk

250 g Kesella kvarg

2 påsar saffran, ca 1 g

1 1/2 dl socker

1/2 tsk salt

ca 17 dl vetemjöl



4 msk rumsvarmt smör

100 g riven mandelmassa



1 ägg

4 msk flagad mandel



Gör så här

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme,ca 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen till den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Arbeta degen på mjölat bakbord. Forma den till 24 släta bullar. Lägg dem i smorda muffinsformar/muffinsplåt. Blanda smöret med mandelmassan. Gör ett djupt hål i varje bulle och lägg i fyllningen. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 250°. Pensla med uppvispat ägg och strö över flagad mandel. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt kallna på galler.
 
Recept från arla.se
 
 
 
Ha en skön kväll o mys på!!

3 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Ser smarriga ute! Önskar dig o la famillia en kanon trevlig advent!
KRAM!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Oh, kul med muffinsform på dem, det var lite ovanligt :) Gott med mandelmassa också, och mandel <3

Linda sa...

Tack Vardaxlys o Alexandra!!! Testa dessa!!!