söndag 13 november 2011

Kanelbulle i USA!

Här har vi nu det perfekta receptet för Kanelbulle med torrjäst, som jag bakade i USA!




Bullar för Amerikatt

2 dl råsocker
2 påsar torrjäst (röres ut med lite strösocker i mjölken)
½ tsk salt
5 dl ljummen mjölk
ca 14-16 dl vanligt vetemjöl
1-1½ matsked vaniljsocker
2-3 teskedar kardemumma
200 gram smält smör(2 stänger)
1 ägg
Pärlsocker


Smält smöret i kastrull, blanda torrjästen med lite strösocker o häll detta sedan i mjölken. Häll mjölken i det smälta smöret. Blanda alltsammans o  knåda ihop och låt jäsa minst en timma. Går naturligtvis även bra med vanligt strösocker men råsocker blir mycket godare. Knåda ihop degen och kavla ut. Bred på ett lager med smör och strö över lite strösocker och kanel(snåla inte.)Rulla ihop och skär stora bitar ca 100-125 gram i varje. Ställ på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda i ugn på mellersta falsen på 425-430F ca 15 min. eller tills bullarna fått fin färg.



 
 
Tjing!!
Härlig månda i morgon eller hur ;-)

7 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Ser hur smarrigt ute som helst!!! Ses imorgon!!

Veropenn sa...

Bullar är gott! Ser riktigt fina ut. Vilken härlig "bunkringsresa" du verkar ha haft hos syster med familj. Nog för att det går att beställa mkt på internet men det är allt ngt speciellt med att få klämma o känna!
//Veronica

Linda sa...

Ja Veropenn, klämma o känna är lyx o bäst!!

J, ses snart...

Loppan flyttar västerut... sa...

O nu är bullarna slut Linda. Hur goda som helst, tack raring!

Angelica sa...

Hej, Provade att göra dessa igår och det va verkligen ett jätte lyckat Bullbak. Tack för bra recept! / Angelica in New York

Sophie sa...

Hej.
Jag har varldens problem med bakningen har I USA. Men dte har receptet har jag inte provat, det maste jag gora!! Antar att det ska vara saltfritt smor? Torrjasten....hur exakt ska jag gora? Jag tror dar felet ligger nar jag bakar. Blandar jag jasten med lite socker och sedan haller det I kall mjolk ch sedan ner I smoret?
Hoppas hoppas att det funkar!!

Anonym sa...

Fortfarande det bästa receptet, använder det ofta! Saknar din blogg. Pussegull från sis