tisdag 29 november 2011

Kanel- & kolakakor

Basarprojektet fortsätter... Jag har bakat kanel & kolakakor! Man kan dock ta i lite extra kanel om man vill, då mina blev lite svaga i smaken...

Goda små ting!



Ingredienser:


200 g smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel


Tillagning

Sätt ugnen på 200°.
Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Knåda i hop degen!

Jag valde att göra små bollar, plattade till dem lite o sen skjuts in i ugnen!

Grädda mitt i ugnen ca 10-12.
Du kan även dela degen i 4 delar o rulla ut till lika långa längder, lägga dem på plåt o platta till rullarna lite. När de är klara i ugnen skär sneda snitt o låt kallna helt. (längder 15 min i ugnen)

Undras om jag hinner svänga i hop lite cuppisar oxå??


Vi ses snart!!

Kram



3 kommentarer:

Jennys Matblogg sa...

Kakorna ser jättegoda ut :)

Loppan flyttar västerut... sa...

Du är galen o bäst. O snygg i lugg. Jag vill smaka, kolakakor är det jag mest längtar efter just nu! O varför är du aldrig på skajpet? Men det förstår jag ju, du bakar ju mest hela tiden hjärrtegullet!

Sis

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Oh, det låter verkligen gott, jag ÄLSKAR både kola och kanel, kan det bli bättre än att få båda i SAMMA kaka?!