torsdag 8 december 2011

Citronkaka med vallmo


Mm, i USA åt jag underbara Stora muffins. Det var citronmuffins med vallmofrö o nåt knaprigt o gott uppepå! Detta kan vara nåt i den stilen, men jag hoppar det knapriga uppepå - jag skall luska ut vad det var en annan dag! O inte blir det muffins i dag utan en stor härlig sockerkaka!

Väldigt god hursomhelst!!




Citronkaka med vallmo


Ingredienser

2 dl mjölk


45 g blå vallmofrö

250 g smör, mjukt

2,5 dl strösocker

3 st ägg

1 st citron

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver



Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröda en kakform med hål i mitten.

2. Blanda mjölk och vallmofrö i en kastrull och värm till kokpunkten. Låt svalna.

3. Vispa smör och socker mycket poröst. Tillsätt äggen ett i taget.

4. Riv av citronskalet och spara det till garnering. Pressa ur saften och blanda den i kaksmeten.

5. Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda ner omväxlande med mjölken.

6. Häll smeten i formen och grädda på första falsen nerifrån ca 1 tim.

7. Låt kakan ånga av, stjälp upp den och låt den svalna under formen. Servera den eventuellt garnerad med citronskalet.


Recept från allt om mat

4 kommentarer:

Sweet Passion sa...

ser jättegott.leila lindholm har också nåt liknande,cupcakes med nån frosting på.kanske de du letar efter

Vardaxlyx sa...

Ser fantatisk musigt ut =)KRAMKRAM!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag älskar också citron- och vallmofrömuffins, så jag kan tänka mig att den här kakan är jättegod! <3

Frostrosor sa...

Wow! Har aldrig ätit vallmofrön i en kaka! Men låter ju onekligen inte fel!