onsdag 14 december 2011

Fikadags med himmelsk kladdkaka

Ansvarig för fika på jobbet (dock inte till mitt jobb...) Det blev himmelsk o kladdig kladdkaka. Denna kladdisen är perfekt!!



Ingredienser

8-10 bitar

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

2 ½ dl vetemjöl

4 msk kakao

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 dubbeldaim


2 ½ dl vispad grädde


Gör så här

Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Tillsätt smöret. Blanda i mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Hacka dajmen och blanda ner den. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna. Sikta ev kakao över den färdiga kakan. Vispa grädden och servera till kakan.



Härlig Onsdag på Er,
Hoppas ni får en fortsatt bra vecka!



5 kommentarer:

Veropenn sa...

mmmm verkar vara en kaka i min smak:-)
jag har gjort cocosbollar nu efter min mammas recept...såna där som du gjorde för ett tag sen. Jag skulle kolla fall vi hade samma recept...men jag hitta dem inte. vilken kategori ingår de i?
//V

Linda sa...

Nellie: såklart jag är med!! Hoppas, hoppas (plötsligt händer det...) Tack för titten!!

Linda sa...

Veropenn: http://sockerochmirakel.blogspot.com/2011/09/fluff-fluff-barndomsminnen.html

Hihi, den var svår att kategorisera... Testa kladdkakan!!!

Veropenn sa...

Där var de:-) Jag slängde in mina under kakor så länge...får väl göra en kategori med skumbollar eller nåt. De var snarlika ditt recept o min mammas. Kul o jämföra!
//V

Johanna - A lovely cake sa...

Denna lät jättegod, med daim i kan det inte bli fel ;)