tisdag 27 december 2011

God fortsättning o godaste vaniljfudgen!!

Hej igen!! Hoppas att Ni haft en skön o mysig jul o att ledigheten får fortsätta ett par dagar till!! Inför jul gjorde jag en massa godis såklart. I år gjorde jag förutom tryffel i alla varianter även wienernougat, limekola, lakritskola o ett par fudge!! Den godaste fudgen jag faktiskt smakat - som jag själv skapat (stolt!)

Oh inte skall vi väl sluta med godiset för att julen är över? Nä, jag tycker vi fortsätter!! Lite Nyårs-fudge kanske?!!


Vit choklad & Vaniljfudge
100 g smör
350 g socker
2 dl vispgrädde
175 g marshmallows eller godissockerbitar
200 g vit choklad
1 tsk vaniljsocker. Jag använde även en knivsudd av vaniljfrön!


Smält smöret i en tjokbottnad kastrull med vidd. Blanda ner socker+ vaniljsocker/frön, grädde och marshmallows som klipps i mindre bitar.
Låt allt smälta samman och koka sedan sakta under omrörning, ca 10 minuter. Rör inte för kraftigt, utan stilla. Men se till att du kommer åt botten medans du rör så att det en jämn fin kokning.
Ta av från värmen och rör ner hackad choklad. Låt chokladen smälta och hällsedan upp godismassan i en klädd liten långpanna (ca 25x35 cm).

Låt godiset svalna och ställ det sedan svalt (gärna i kyl) för att stelna.

Skär upp i små fyrkantiga bitar.

Jag har firat en väldigt skön jul, lugn o harmonisk. Ser fram emot ett par dagars ledighet till o sen firar vi Nyår!!

Stora Kramen!!

3 kommentarer:

Sluskan sa...

Hej vilken fin fludge

vardaxlyx sa...

Ser JÄTTE smarriga ut!! Kramkram och trevlig fortsättning!

Linda sa...

Hej Sluskan!! Mm de var så goda ;-)

Tack Yessi, detsamma till Fina Du!!