onsdag 13 april 2011

Påsk, tradition & Makroner







Jag har en liten tradition...Vet inte om någon på jobbet märkt att det är så, men jag fortsätter så gärna! Jag brukar baka påskfika o denna gång blev det glada makroner. De gröna är fyllda med vit choklad o limeganache o de gula är fyllda med passionsfruktstryffel.








Fylld med vit choklad o limeganache















Fylld med passionsfruktstryffel











Tips o Trix:




Jag gjorde blommor i flowerpaste (lättare än sockermassa/sugarpaste att jobba med o fördelen är att du kan kavla fp mycket tunnare o på så sätt få tunnare o mer naturtrogna blommor. Fp finns att köpa i nätbutiker ex Kakburken o Tårtdecor).






Jag klistrade fast mina blommor med lite ätbart lim!




De små kycklingarna är gjorda i modelleringspasta. En väldigt smidig pasta som är utmärkt att modellera figurer eller fösrlagsvis kycklingar i. Pastan torkar på ytan, men behåller kärnan/mitten lite mjukare.




Jag använder alltid pastafärger när jag färgar, även dessa finns i nätbutikerna o färgen är väldigt dryg så det behövs enbart lite. Jag använder alltid tandpetare o färgar efterhand med så stark färg jag vill ha!!


Grundrecept Macroner






100 gram skållade mandlar (mal gärna lite extra)



110 gram äggvita (ca 3 äggvitor) som har stått framme i rumstemperatur ett dygn, täckt med plastfolie



200 gram florsocker



4-5 matskedar socker



Ev. smaksättning t.ex. en tesked vaniljsocker








1. Finmal den skållade mandeln i en mixer. Sila mandeln så att de stora bitarna försvinner. Blanda med florsockret och kör gärna alltihop en extra gång i mixern.




2. I en större skål, vispa äggvitan med elvisp. När äggvitan börjar skumma,tillsätt sockret en matsked i taget. Fortsätt vispa tills marängen är tjock, fast och glansig.




3. Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Om du vill prova om smeten har bra konsistens, klicka ut lite på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och få en slät yta, är den toppig så rör lite till i smeten.




4. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en timme på plåten, så att de bildar ett "skinn" på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga.




5. Värm ugnen till 150°C. Grädda ca 10 minuter. Låt svalna och fyll sedan med valfri fyllning.





Vit chokladganache med lime!




1 dl vispgrädde




300 g vit choklad, hackad




Rivet skal från 1 lime




Saft från 1 lime





Koka upp grädde o häll över den hackade chokladen. Blanda ner limeskal o saft från lime. Blanda samman tills allt smält samman. Låt svalna o ställ sedan i kylen ett par timmar.




Tag fram skålen med ganache o vispa upp med elvisp till en fluffig massa. Jag märkte att smeten ville stelna ganska fort, så jag vispade ner lite grädde o den blev lagom fast i konsistensen. Spritsa meds spritspåse o tyll på dina macroner o sätt ihop dem två o två!! Förvara i kyl o låt dem gärna stå i kylen ett dygn - de blir så mkt godare då!







Passionsfruktstryffel
ca 30 st

25g smör
1/2 dl vispgrädde
2 st passionsfrukter
200g vit choklad
kokos

1.Smält smör och vispgrädde i en kastrull. Hacka under tiden chokladen i mindre bitar.

2.Dela passionsfrukterna och skrapa ut innehållet.( Jag valde att bara ta med saften från passionsfrukten, silade bort kärnor) och blanda i den i gräddblandningen. Rör om väl.
3. Rör ner chokladen och låt allt smälta samman. Häll upp chokladen i en skål och låt svalna.
4. När chokladen svalnat i kylen, tag fram tryffel o vispa upp med elvisp. Klart att spritsa på dina makroner.

Recept på passionstryffel kommer från Emmaskök.se
























6 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Linda, dom är helt fantastiskt fina. Vad duktig du är o vad stolt jag är över dej!
Pussegull min lilla kastrull

//Syster

Linda sa...

Tack Finaste!! Puss

Sandra sa...

Nämen åh! Såna söta små kycklingar!!!

Linda sa...

Tack Sandra!!

Go Påsk!!

Sockertussen sa...

Vilka söta påsk macaroons =)

Filippa H. sa...

Tjusiga! Några sådana på påskbordet hade inte direkt varit fel.