lördag 30 april 2011

Valborg med Creme Brulé!!




Trevlig valborg!!





I dag har vi haft en bra dag i solen med trädgårdsfix, god middag o trevligt sällskap!!



Suget på Creme brulé satte in o jag gjorde i dag brulé med mjölkchoklad!!






Creme Brulé med mjölkchoklad


6 personer

5 dl Grädde
6 st äggulor
1 tsk vaniljsocker
½ dl socker
100 g hackad mjölkchoklad

Tillbehör:
Strösocker

Brännare
Portionsformar

Sätt ugnen på 150 grader.
Häll grädde, vaniljsocker och mjölkchoklad i en kastrull.
Koka upp under omrörning och tag sedan av kastrullen från värmen.

Vispa under tiden äggulorna och sockret tills det blir vitt och luftigt.
Vispa kraftigt ner den varma gräddblandningen i äggsmeten.

Fördela smeten i portionsformar. Ställ dem i långpanna. Fyll på med hett vatten i pannan till halva formarnas höjd. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter, tills krämen stelnat. Lite löst i mitten gör inget. Kyl bruléen i kylskåp över natten.

Strö en blandning av strösocker/florsocker på ytan. Sätt ungsgrill på högsta värme (250 grader) och bränn sockret, eller bränn med gasolbrännare. Servera med ex frukt & bär.






Det är jätteenkelt att göra denna supergoda efterrätt. Har man en gasolbrännare känner man ju att det blir lite extra lyxigt!!



Nu har jag ju massa äggvitor över...Får se om det blir når smarrogt av det!!




Sov gott!!

2 kommentarer:

bagerskan sa...

Creme brulée är ju såå gott!
Jag blir jätteglad om du "gillar" min tårta!
http://fototavling.mixr.se/baktavling/?sort=hogsta

Kram Karin

Linda sa...

Karin, klart jag gillar Din tårta....

Kram!!