söndag 1 maj 2011

Årets första rabarber...

Åhh, i dag har vi plockat in några stjälkar rabarber!! Jag har gjort hallon o rabarberpaj med maräng!! Känns lyxigt o härligt somrigt att kunna gå ut i landet o plocka de första...


I dag är det söndag o strax dags att planera veckan!! I dag har vi lite regn, men det gör inget - kan vara inne o mysa med tända ljus o just... God paj!!







Smuldeg
75 g smör
0.75 dl socker
1.5 dl mjöl


Smält smöret o blanda med socker o mjöl. Blanda till en smuldeg.



Bär
Några stänger rabarber
Hallon


Tvätta o skär rabarbern i mindre bitar, blanda dem med lite potatismjöl så att de inte vätskar sig för mycket. Jag använde frysta hallon ca 2 dl.

Maräng
3 äggvitor
3 3 msk strösocker

Vispa äggvitor o när äggvitan börjar skumma häll i lite socker i taget. Vispa till en fast o vit maräng.

Tryck ut önskad mängd pajdeg i små smorda portionsformar o tryck degen upp runt kanterna. Lägg bären över pajdegen och grädda i mitten av ugnen på 225C tills de fått fin färg. Tag ur formarna ur ugnen innan rabarbern blivit för mjuk, ca 10-12 min.

Klicka ut marängen över pajen o grädda på ca 175-225 grader i ugnen tills pajerna fått fin färg.



Ha en skön söndag o en bra vecka!!!



KRAM

8 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Men skojar du vad gott, o vilka fina! Du är duktigast!
Hoppas att ni har en skön söndag o att valborg var bra. Puss, saknar dej!

mumsfillibaba sa...

Smarrigt! Gjorde rabarberpaj igår men tyvärr inte från egen trädgård. Gott! Fina portionsskålar!

Sannas Goda sa...

åå va mysigt med första rabarbern!

Linda sa...

Åsali, Du är bäst o jag saknar mer än du anar :)

Sofie: Ja det är så gott! Skålarna är söta, hittade dem i liten butik på semestern förra året - men har sett att de finns litre överallt nu!

Sanna: Första är alltid bäst...mina var Väldigt små o korta ;-)

Cupcakesfluffan sa...

Så gott, måste verkligen se till att plantera rabarber i vår trädgård i år så kanske det blir skörd nästa år :-)

Linda sa...

Cupcakesfluffan, ja det känns som en god idé!!

Fridas kök sa...

Vilka söta små pajer! Maräng och rabarber är finfint tillsammans. :-) Måste även berömma din blogg, så mycket gott det fanns här. Vill testa massor av dina recept! Det var mitt första besök, men jag kommer absolut tillbaka. :-) Kul också med en blogg från Jönköping, min gamla hemstad!

Cecilia sa...

Åh vad gott! Lyx med egen rabarber. Vår har dött under vintern och saknar den redan..