tisdag 24 maj 2011

Rabarberpajgrottor



Det är en lycka att se rabarbern växa sig stor i trädgården.. Jag har bakat pajgrottor av rabarber, det blev jättegoda!





ca 16 st


Pajskal

200 g smör, rumsvarmt

1 tsk vaniljsocker

1 dl strösocker

4 1/2-5 dl vetemjöl

100 g mandelmassa, riven


Fyllning

2 rabarberstjälkar, ca 200 g tunt skivade

2 msk vatten

1/2 dl strösocker

Florsocker


1.Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg. vaniljsocker o strösocker vitt o pösigt med elvisp. Tillsätt mjöl o vispa till en smulig deg. Nyp i hop degen med händerna o vänd upp degen på ett mjölat bakbord.


2.Dela degen i två bitar o rulla varje bit till en rulle ca 4-5 cm tjock. Skär varje rulle i 8 bitar, ca 3 cm tjocka. Fodra små pajformar eller hårda muffinsformar/muffinsplåt med degen.


3. Fördela mandelmassan på bottnarna. Lägg rabarbern i en kastrull o häll på vatten. Sjud några minuter tills rabarbern börjar mjukna. Tillsätt strösocker o rör om. Fördela fyllningen i formarna.


4. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 20-25 minuter, eller tills de får en gyllenbrun fin färg. Låt svalna på galler o pudra sedan florsocker över. Servera med lättvispad grädde, vaniljglass eller vaniljsås.




Lycka!!







3 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Hej!
Jag har utmanat dej på min blogg!!

Fridas kök sa...

Gud, så gott! Sparar receptet på en gång!

Sannas Goda sa...

De ser riktigt goda ut! Absolut något jag ska testa! Mums :)