torsdag 12 maj 2011

En rulle rulltårta!



Man kan ju behöva lite tröst i regn- och åskvädret...


Jag har bakat rulltårta o fyllt med hallongrädde!!



Inte så ofta jag gör just rulltårta, men det går snabbt o hjälper lillasyster till så går det ju ännu bättre!! Tänk vilken lycka för de små barnen att hälla i ingredienserna o framför allt slicka skålen ;-)


Jag garnerade med lätt vispad grädde, en kiwiklyfta o lite sylt på toppen!!

Alla nöjda o glada ;-)


Ingredienser:


3 ägg
2 dl råsocker, eller strösocker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 msk vatten, kokande

Fyllning:
Hallon eller hallonsylt
Vispad grädde

Garnering :
Vispad grädde

Tillagning
1) Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt. (Råsocker smälter inte ut lika
mycket som det vanliga strösockret).

2) Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner i smeten tillsammans med vattnet.

3) Bred ut smeten i en bakplåtpappersklädd långpanna och grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.

4) Strö lite socker på kakan och stjälp upp den på bakplåtspapper på ett galler.


5) Bred vispgrädde som du blandat med hallon alt sylt över botten o rulla i hop. Jag valde att rulla från kortsidan, för att få en rejäl bit till bakelsen!!

Recept från Allt om mat



Go kväll Alla Fina!!

1 kommentar:

Angelina sa...

Blir så sugen på allt du bakar :)

// Angelina