söndag 22 maj 2011

Jordgubbscheesecake på kladdkaksbotten

Kalasande!!!


Jösses, det var ju ingen konst att få denna helg att passera förbi!





Men nä jag tyckte nog inte det blev cheesecake... Den var ruskigt god, men smälte vääldigt fort - jag hann knappt jag ta kort ;-)


Jag valde att använda min mousse-ring för att kunna gömma botten... Jag skär botten ca 1 1/2 cm mindre än vad ringen är o på så sätt fylls fyllningen ända ut - utanför kanten. Så klart man kan använda sin springform!

Botten:
100 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 st ägg

Fyllning:
5 st passionsfrukter
200 g philadelphiaost, rumsvarmt
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 st äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl mosade jordgubbar


Tillagning
1. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 centimeter i diameter. Sätt
ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner det smälta smöret och äggen, ett i taget. Häll smeten i formen.
3. Grädda kakan i mitten av ugnen cirka 12 minuter. Kakan stelnar ytterligare när den kallnar. Låt kakan kallna helt, men ta den inte ur formen.
4. Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa dem och sila genom en sil. Spara saften.
5. Vispa ost, socker, vaniljsocker till en slät smet. Rör ner äggulorna, en i taget. Vispa grädden ganska hårt och vänd ner den tillsammans med passionssaft och jordgubbsmos.
6. Häll smeten över bottnen. Täck över och frys tårtan minst 4 timmar. Ta fram tårtan cirka 20 minuter innan servering och garnera med jordgubbar


Garnering:

Jag valde ut rosenblad!!

Vispa äggvita lite o pensla detta på dina rosenblad. Häll/doppa blad i strösocker över o låt sedan bladen torka!



Trevlig söndagskväll!!


... Nya tag...

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Låter allt gott det där :-)

esters hörna sa...

Den ser ruskigt god ut! :)

Linda sa...

Mm gott var det. Tyvärr rann den ju bort innan jag fick med botten inuti på bild...

Loppan flyttar västerut... sa...

Jag vill haaaa!
16 dagar kvar!

Puss