söndag 8 maj 2011

Den grymmaste smeten...

Åh, ibland hittar man en smet man blir helt förälskad i... Vet inte om Ni känner likandant ;-)




Dessa kakor är menade att baka i en långpanna, men jag ville ju inte göra som bestämt utan testa på annat vis!!




Den karamelliserade mandeln uppepå, är i världsklass. Så gott att man inte kan få nog!!




Dessa blev verkligen goda!!








Gräddade i min minimini-muffinsplåt!



Gräddad i min mini-sprinform






Chokladkaka med nougat!



Botten


250 g smör


5 dl strösocker


2 dl kakao


2 tsk vaniljsocker


4 ägg


1/2 dl starkt kallt kaffe


4 dl vetemjöl






Fyllning


250 g nougat


150 g mörk choklad


2 msk smör


Hackad, karamelliserad mandel




Gör så här:


Sätt ugnen på 175 grader.


Smörj den form du väljer att använda. Du kan baka i lånpanna om du vill, kläd då med bakplåtspapper.


Smält smör, vispa i socker, kakao o vaniljsocker.


Vispa i äggen, ett i taget, kaffe o vetemjöl.


Häll smeten i formen o grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min. Jag bakade i mindre formar o fick prova mig fram, ca 10 min. Kakan skall vara kladdig i mitten!


Tag ut tagen ur ugnen o låt svalna.




Fyllning: Hacka nougat o choklad grovt. Smält dessa två i vattenbad på spisen.


Bred ut fyllningen på kakan. Låt stelna.




Karamelliserad mandel.


Hacka mandel grovt o låt dem få lite färg i het men torr stekpanna, häll över rörsocker o låt det smälta samman. Häll upp mandeln på bakplåtspapper o låt svalna. Krossa eller smula sönder mandeln o strö över din kaka.








Har njutit av underbart väder i helgen o allmänt fix. Nu är det söndagsmys på gång....






Trevlig vecka!!




KRAM

8 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Låter ju så tokgott :-)

Bakverk och Fikastunder sa...

Ja, verkligen! Jag blev så läskad! :-)

Linda sa...

Mm, det är värt att prova!!

Tack!

Loppan flyttar västerut... sa...

Haha, du är rolig! En smet... Men jag smakar gärna! Puss

Sannas Goda sa...

Ser riktigt goda ut! choklad och nougat är helt i min smak :)

Emilia sa...

Vilka små sötnosar!

SAn sa...

Nu har jag skummat igenom din blogg hur länge som helst. SÅ mycket gott här finns! Vad duktig du är :)

Ps. Kladdkakan med dajm, blir den väldigt kladdig i mitten (för det vill man ju!)? :)

Linda sa...

Hej SAn! Kul att du hittade lite du gillade. Tack för beröm!! Ja, denna kaka är väääldigt god!!

Ha det så gott!!