onsdag 18 maj 2011

Tips o trix i massor...


Jag Tänkte mig ett litet inlägg om lite olika produkter Jag inte kan leva utan...


Att täcka en tårta med sockermassa/sugarpaste är väldigt roligt!! Sockermassan (sp) är helt vit till färgen, men man kan välja att färga pastan med pastafärg (mer om detta nedan). Vissa märken av sp är känsligt för att lägga direkt på grädden (likt marsipan), då locket kan börja svettas av kontakten med grädden. För att undvika detta kan man pensla undersidan av locket med smält avsvalnat smör eller täcka tårtan med smörkräm innan locket läggs på!



MEN... jag använder alltid denna: http://www.tartdecor.se/sugarpaste-kg.html


Ballinas sp behöver man alltså inte skydda mot grädde. Vit sugarpaste har en god vaniljsmak. Ett bra alternativ för allergikern. Den är mjöl, mjölk, mandel, nöt och äggfri.







När jag täckt min tårta med grädde, ställer jag tårtan i kylen en stund/ett par timmar så att grädden stelnar till lite. Underlaget/grädden är A o O för att få locket snyggt. Viktigt att man ser till att ytan är slät o fin. Är man petig, så lönar det sig. Använd gärna en lång spatel för att släta till grädden på tårtan.



När du skall kavla ut locket av sp är det toppen att använda maizena (ej redning) som underlag på bakbordet. Man kan använda en kavlingsduk, men jag tycker det är smidigast direkt på bakbordet. När man kavlar ut massan måste man se till att det hela tiden ligger "löst" på bordet o inte klabbar fast, (man kan snurra lite på massan mellan kavlingarna). Man får inte kavla för tunt, då risken finns att den spricker när du lyfter över på tårtan. Ett par 3-4 mm brukar bli bra. Kavlar du för tunt är risken att underlaget från din botten syns igenom locket. För att täcka en normalstor tårta på 22-24 cm, så använder jag 500 g sp. Det är bättre att kavla för mkt o sedan skära bort. Jag väljer att lägga mina händer under det kavlade locket o lyfta över det på tårtan. Här brukar mitt adrenalin spruta, blir lätt nervös varje gång men övning ger färdighet o man hittar sitt egna trix.


Nu använder jag en smoother, för att släta till locket ytterligare.





När du provat dig fram med din smoother kan du ta en kniv o skära bort överflödigt sp. Plasta in noga, så kan du kanske använda det vid senare tillfälle om det inte är en massa grädde på så klart.



Flowerpaste


För att göra blommor som ex dekoration använder jag flowerpaste. Fördelen med flowerpaste är att det går att kavla riktigt tunt o torkar fort. Detta innebär att man snabbt kan få blommor som torkar o de blir tunna o naturtrogna.



Modelleringspasta


Modelleringspasta används för att göra figurer mm. Pastan kommer att torka på utsidan på din figur, men hålla en lite mjukare kärna inuti figuren. Att använda sp till modellering kan innebära att dina figurer säckar i hop ngt, eftersom den tar mkt längre tid på sig att torka.




Samtliga utav dessa pastor går att färga med pastafärg, ex denna


http://www.tartdecor.se/qfc-pastafarg-lila.html


Fördelen med pastafärg är att den är väldigt dryg o man kan även färga sin smörkräm, frosting o grädde mm. Det räcker oftast med att bara doppa en tandpetare i pastafärgen o sedan börja färga. Pastafärgen håller sig länge om du låter skyddsfolien sitta kvar, bara skära ett litet hål så tandpetaren kommer ner. Tandpetaren skall inte blandas med annat o sedan stickas ner igen... Mängden tandpetare brukar bli en bra hög ;-)


OCH.. använd gärna handskar då färgen på huden kan hålla sig kvar länge...


Att färga rött o svart kräver dock en större mängd pasta.



Att förvara överbliven pasta går alldeles utmärkt. Plasta in ordentligt, gärna i flera plastpåsar o ev plastfolie. Förvara i burk med tätt lock.



När du gjort dekorationer eller blommor kan du sedan förvara dem i burkar med tätslutande lock. De håller sig länge i burken.



Kavel


Jag har en favvokavel, dock beställd av min man från någon fabrik... Men det går alldeles utmärkt med denna:


http://www.tartdecor.se/kavel-40-cm.html


Finns ju i många olika storlekar o jag tycker att en stor är nödvändig, men även en liten till dekorationer o blommor.




Produkterna jag skrivit om i detta inlägg kommer i från Tårtdecor. Det finns andra bra webb-butiker så klart, men Tårtdecor har Ballinas sockermassa som jag absolut föredrar!!




Tack för i dag...















Inga kommentarer: