söndag 16 oktober 2011

Chokladsorbet!

Trots att hösten o kylen är här, har jag i dag gjort chokladsorbet. Kyligt o härligt! Men tänden man ljus o får sitta under filten är detta en fantastisk kombination!!





Chokladsorbet



Ingredienser

3 dl vatten

1½ dl strösocker

1 dl kakao

½ tsk snabbkaffepulver

½ tsk vanillinsocker

250 g smulad choklad (min 70%)



Så här gör du
•Koka sockerlag av vattnet och strösockret
•När lagen klarnat (dvs sockret lösts upp), tillsätt successivt kakaon och rör ut till en jämn blandning
•Tillsätt kaffepulvret och vanillinsockret
•Häll lagen över chokladen och rör tills allt smält
•Låt svalna
•Kör i glassmaskin tills önskad konsistens uppnåtts
Frys, låt chokladsorben gärna stå i frysen över natten så att smakerna får blomma ut och komma fram fullt ut.


Glassen var väldigt god, men smälte väldigt fort - men gottit!! Lät den stå framme i rumstemperatur liiite för länge...
Recept från  vardaxlyx, som hittat receptet på glassrecept.se/



Ha en fortsatt skön söndag, Nu skall den gamla flygvärdinnan titta på Pan Am...


Kram

3 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Spännande recept, och himla bra om man känner någon sur, nyligen laktosintolerant person som också vill ha glass (nejdå, jag talar inte av egen erfarenhet aaaalls) ;)

Vad tyckte du om Pan Am? Jag såg också avsnittet igår och kan tänka mig att fortsätta göra det <3

Loppan flyttar västerut... sa...

Äsch, jag försöker kommentera med det funkar sådär. Iaf så vill jag bara säga att det är 319 timmar tills du landar här hos mig, längtar som katten!

Linda sa...

Alexandra: Visst då funkar ju sorbet perfekt!! Men som sagt...lite rinnig vart den efter allt fotande!!

Pan Am är lite nostalgi för mig som jobbat på flyget (även om det kändes en aning mer glamoröst förr..) Kommer absolut att titta igen, men tror väl E här hemma hellre att sett nåt mer spännande!!

Kram!!

Åsa: Puss!!