onsdag 26 oktober 2011

Maiken 6 år & Chokladig chokladkaka

Ohoj vad tiden går! I dag fyller Maiken 6 år! Underbara, fina lilla flicka - blir stor!!
Jag har en väldigt kräsen Maiken här hemma som bara gillar gourmet-choklad - denna kaka passade henne perfekt!!





Chokladig chokladkaka


200 gram smör

200 gram mörk choklad

3 dl socker

4 ägg

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver



Glasyr:

1 dl grädde

100 gram mörk choklad

50 gram mjölkchoklad



Dekoration:
Blommor gjorda i flowerpaste, färgade med pastafärger



Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme under omrörning och låt svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop mjöl och bakpulver ordentligt. Rör ner chokladsmöret i ägg- och sockerblandningen. Vänd sedan ner mjölet och blanda försiktigt. Smörj en form med löstagbar kant, 22-24 cm i diameter (min var 23) och häll i smeten. Grädda i 225 grader c:a 15 minuter, den är fortfarande ganska lös när den kommer ut ur ugnen. Låt svalna lite och ställ sedan i kylen ett par timmar.


Koka upp grädden till glasyren och ta kastrullen från plattan. Rör ner chokladen i mindre bitar och rör om tills den har smält. Bred ut på kakan och strö över hackad choklad samt minimarshmallows. Ställ in i kylen någon timme till. Servera som den är eller tillsammans med vispad grädde.


Åh så god den var!!!

O lite dåligt samvete har jag, för jag har tappat bort vartifrån jag "tog" tog receptet! Återkommer så snart jag hittat tillbaks till min källa!!

Go natt alla fina, Ses i morgon - för då har jag nått ännu en dag med en stor Utmaning!!



2 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Jag är så lessen att jag inte är hemma på Maikens födlis. Du anar inte! Snodde en bild o satte på min blogg, hoppas det är ok? Annars får du.... vet inte.
Puss

Linda sa...

Men så skall du inte känna!! Det är som det är! Maiken har haft en bra födlis o somnade lycklig!!

Puss