lördag 15 oktober 2011

Guldiga Karamelliserade popcorn

Jösstaness.... så goda, så goda!
Jag har en Fin arbetskamrat med mysig o lyxig blogg, receptet kommer från henne ;-) Men vet Ni vad? Jag testade dessa redan i går o eftersom jag inte poppat popcorn på tusen år (om jag någ0onsin gjort det?), så blev det hela lite lustigt. Jag tror jag fick karamellen lite väl mörk o smaken blev inget vidare. Just därför var jag i dag tvungen (!) att prova igen. Jag gjorde i dag tvärtom o det gick prima!! Ni kan välja vilken variant som ni tycker verkar bäst, men jag poppade först o blandade sedan med det smälta sockret o smöret (låt sockret smälta o bli gyllene, lägg i smöret o låt allt smälta samman). Blanda ner de poppade popcornen o blanda runt med en trägaffel. Häll upp smeten på ett bakplåtspapper o sära på popcornen!!



Karamelliserade popcorn 1 sats

125 g torkade majskorn

150 g socker

75 g smör

Salt

Smält smör och socker i en vid gryta.Koka till en blond karamell under omrörning.Tillsätt majskornen och täck med lock. Dra grytan åt sidan när majsen börjar poppa ordentligt. Vänta tills majsen tystnat. Lyft på locket och häll ut på bakplåtspapper, salta lätt. Rensa bort opoppade korn och servera.
 
 
Hihi, när jag stod vid spisen sa jag: tänk att det kan kännas så stort o duktigt att poppa popcorn själv...
 
 
 
Ha en mysig lördagskväll, ses snart igen va?!

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Oj så gott, det måste jag ta och testa

Emma - Husmor Emma sa...

Smakade karamellpopcorn en gång, men tyckte inte om dem (förmodligen för jag förväntade mig salta popcorn). Men de ser ju så fina och goda ut! På Disneyland så har de popcorn med pepparkakskrydda och en annan med kokossmak, undrar om det hade varit något?

Linda sa...

Testa!!

Emma: åh låter gott o lockande, kanske skulle prova med kokos!!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag lärde mig tycka om karamellpopcorn i USA och nu föredrar jag det framför vanliga. Kanske för att jag är en sockergris utan dess like, men hur som helst är det så fantastiskt gott <3