onsdag 5 oktober 2011

MInt & chokladfudge med marsmallows


I julas bloggade jag om min favorit-fudge, som mamma gjorde när jag växte upp. Tyvärr hade jag i julstressen tappat bort mitt recept o blev så glad i dag när jag hittade receptet på Louise´s Spis! När mamma gjorde dessa använde hon nescafé i, men jag valde att göra med pepparmint i dag!

De är enkla att göra o jag som är rädd för kulprovet behöver inte strula med det ;-)


Men lyckas inte alls ta fina foton med dessa bruna... ja, men gott var det ;-)


Mint & chokladfudge med marsmallows

100 g smör
350 g socker
2 dl vispgrädde
175 g marshmallows eller godissockerbitar
200 g mörk choklad
3-4 droppar pepparmintsolja



Smält smöret i en tjokbottnad kastrull med vidd. Blanda ner socker, grädde och marshmallows som klipps i mindre bitar.

Låt allt smälta samman och koka sedan sakta under omrörning, ca 10 minuter. Rör inte för kraftigt, utan stilla. Men se till att du kommer åt botten medans du rör så att det en jämn fin kokning.

Ta av från värmen och rör ner hackad choklad. Låt chokladen smälta och hällsedan upp godismassan i en klädd liten långpanna (ca 25x35 cm). Strö över fint hackade bitar av polkagrisar

Låt godiset svalna och ställ det sedan svalt (gärna i kyl) för att stelna.

Skär upp i små fyrkantiga bitar.


Härlig onsdag på Er alla!!

6 kommentarer:

Marie sa...

Detta recept bara måste jag prova! :o)

Loppan flyttar västerut... sa...

Ååå, till o med jag gillar! Men inte lika goda som dom där sega med puffar du vet. O näää, schaaassss bort julsaker! Puss, om fyra är du här!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Härligt att slippa kulprovet! De ser väldigt goda ut =D

Veropenn sa...

Låter ju jättegott!
Kulprov....köp en termometer o kör efter det istället osäker på temp nu men 110 eller 120 grader, ja det står nånstans. Jag gjorde kola efter nått sånt recept o det funka fint!

//V

Linda sa...

Tack Alla! Jo Veropenn, jag testade en gång med termometer enl recept men det blev vääldigt lustigt, men jag skall försöka hitta rätt temperaturanvisning nånstans. Jag kollar hos dig efter recept då....

Trevlig helg på Er!!

Linda sa...

Tack Alla! Jo Veropenn, jag testade en gång med termometer enl recept men det blev vääldigt lustigt, men jag skall försöka hitta rätt temperaturanvisning nånstans. Jag kollar hos dig efter recept då....

Trevlig helg på Er!!