söndag 17 juli 2011

Äntligen hemma, hallonpannacottapaj & 2 Strömingar av fem...

Nu är mina Älskade Strömingar hemma på besök från USA!!

Det var ju inte länge sdan vi sågs o kramades, men oj vad skönt att ses igen;-) Inte heller länge sedan vi lämnade ett 40-gradigt USA - tycker synd om syster som kommer hem till 13 grader, moln o regn... Men sånt är livet o inte mycket att göra åt!!

Jag har bakat en hallonpannacottapaj, ville testa Kesella Kvarg Hallon. Jag viste inte att Smartson skulle dyka upp med två kuponger, så jag valde ju för ett tag sedan att göra muffins med min nKesella Kvarg rabarber - mycket lyckat!!

Jag tycker dock inte att Kvarg med hallon lever upp till mina förväntningar... Tyvärr alldeles för svag smak av hallon, dessutom tanig o blek i färgen. Inte skall man använda för mycket tillsatser o färgämnen i bak o mat, men här använde jag liten del pastafärg röd för att pigga upp pajen. Receptet jag använde innehöll 1 tsk kanel, vilket iofs förstärkte smaken på botten, men näää jag tycker inte att pajen smakade hallon...

Strömingarna valde själva att ge 2 Strömingar av fem (då vet jag att min syster höjer mina bakverk till skyarna, vet jag att detta betyg inte beror på mig men kritiskt så fick denna smakupplevelse inte mer än 2)




Ingredienser

8 port

12 digestivekex

75 g Smör

1 tsk kanel



Fyllning:

3 gelatinblad

2 1/2 dl  vispgrädde

500 g Arla Köket Kesella® kvarg hallon

3–4 dl hallon

Gör så här

Mixa kex, smör och kanel. Tryck ut blandningen i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt stå i kyl ca 15 min. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Koka upp grädden. Rör ner gelatinbladen. Låt grädden svalna något. Blanda grädde och kvarg. Häll det i formen. Låt stå i kyl minst 3 tim. Garnera med blåbär, hallon eller annan härlig frukt!!

Recept från Arla

Så, nu avslutar jag detta uppdrag från Smarton o testar nästa!! Det är ju precis just därför Smarston påbörjar dessa projekt för oss i Testpatrullen - för att kritiskt granska!!

3 kommentarer:

Malin sa...

men det var en snygg kaka tycker jag. Det var himlans kul att se systra din med familj. Åsa åt ost så det sprutade ur öronen på na (skojar bara - den poolkroppen äter lite och stannar där - )
Ha så roligt tillsammans och en bra semester på Öland, kram Malin

Linda sa...

Ja hon har tur den flickan, smärt o piggelin :-)

Nu bär det av till Öland, sol o bad eller hur!!

Ha det så gott Malin! (jag har börjat på ett kärleksmonster till Inez...)

KRAMEN

Anonym sa...

Den här pajen är jättegod! Jag gjorde den med Philadelphiaost istället för kvarg, men måste prova det också!

Fin blogg du har :)