söndag 10 juli 2011

Söndag, sol o kardemummakaka!


I dag har vi haft mysigt grannbesök o knasigt väder... ja lite blandat, men mest sol.

Jag har blivit tokig i kardemumma o denna kaka blev väldigt god. Knaprigt täcker o mjuk o god kaka. Då vi hade vaniljsås till annan kaka, användes den även till kardemummakakan  - gick alldeles utmärkt ;-)






125 g smör
2 ägg
2 dl socker
6 dl mjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk mald kardemumma
2 1/2 dl mjölk


Garnering:
2-3 msk pärlsocker
Mandelflagor/hackad mandel


Gör så här:
Smält smöret o låt det svalna.
Vispa ägg o socker lätt
Tillsätt mjöl, bakpulver, kardemumma, mjölk o smör.
Blanda smetenm o häll i smord o bröad form. Jag använde springform 24 cm.
Strö över pärlsocker o flagad mandel.
Grädda i ca 45 minuter.

Recept från boken Skärgårdsdrömmar & Trädgårdskakor - just vad detta är!!

Nu är det söndag, stackars mig skall gå upp tidigt i morgon när resten av familjen myser sig kvar i sängen - men snart är det min tur!!


Har även bakat en rabarberpaj på annat vis än jag brukar, recept kommer snart... Börjar planera mitt systerbesök o just rabarber var visst väldigt dyrt i USA så jag hoppas mina håller sig fina i landet tills nästa vecka ;-)


Ha en skön söndag o en bra vecka!!


KRAMEN

Inga kommentarer: