söndag 24 juli 2011

Pärontryffel!!

Jorå, pärontryffel behöver man på sommaren!!
Dessutom enklast i världen att göra!


Jag har valt en choklad som är smaksatt med små bitar av päron, men man kan välja vilken choklad man vill!! Allt är tillåtet!!



Ingredienser:
200 g valfri choklad
1 dl vispgrädde

Kakao att rulla tryfflarna i

Gör så här:
Hacka chokladen fint o lägg det i en skål. Koka upp grädden o slå den över chokladen, rör tills chokladen smält. Låt svalna lite.

Ställ chokladblandningen att svalna ett par timmar. Jag har mina i rumstemperatur en stund o ställer sedan i kylen under natten.

Tag fram tryffeln ur kylen o låt den gärna mjukna lite i rumstemperatur. Rulla små runda bollar med hjälp av mindre sked o sedan rulla dem mellan handflatorna. Lägg i skål med kakao o rulla runt tills de är täckta helt.

Förvaras i kylen. Tryffeln kan gärna tas fram ur kylen en liten stund före servering.
 
 
 
Jag hade kunnat tänka mig att rulla dessa i något med mint... Päron o mint ÄR så gott!! Men det får bli en annan gång!!
 
 
Ha en skön dag!
 
 
KRAMEN

3 kommentarer:

Malin sa...

har just fikat loss på muffins och bulle hos dig med Le Ströms, det var så gott och trevligt så. Ha en fin semester, kram Malin

Cupcakesfluffan sa...

Så gott med tryffel :-)

Bland muffins och pelargoner sa...

Åh så gott med hemmagjord tryffel!sp