söndag 3 juli 2011

Sommartårta med karamellmousse, vit choklad o en massa bär!!

I kväll har vi haft besök av vänner. Erik har grillat o jag bakat...


Salladen är fantastisk!! Åsa bjöd på den i USA - vet inte om jag fick med allt, men i min var det sallad i olika varianter, jordgubbar, persikor o valnötter o en massa annat gott!!

Dukat o klart!!






Jag gillar när jag kan "gömma" min botten, så att den inte syns (dessutom överraskning för gästerna när man skär upp tårtan).


För 10-12 personer

Karamellmousse
300 g vit choklad
2 gelatinblad
3/4 dl socker
2 dl grädde
2 1/2 dl kesella 10 %

Botten
100 g smör
16 digestivekex

Garnering
2 dl vispad grädde
Rivet skal av 1 lime
Jordgubbar. kiwi, physalis o persikor

Gör så här:
Mousse
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Finhacka chokladen o lägg i en bunke.
Smält socker i torr stekpanna. Rör inte om medans sockret smälter, utan vicka lite på pannan. Häll på grädden, när sockret fått fin gyllene färg.
Låt småkoka tills sockret smält igen.
Tag från värmen o blanda ner gelatinbladen.
Häll den varma vätska över chokladen o rör tills allt smält samman. Blanda ner kesellan.
Ställ smeten i kylen, tills den svalnat helt - gärna över natten.

Botten
Smält smöret. Mixa kexen. Blanda smör o kex.
Klä en springform med plastfolie o tryck ut kexblandningen i botten. Ställ i kylen ca 2 timmar.

Lossa kanten på springformen o tag försiktigt ut botten. Drag bort platsen o lägg botten på ditt serveringsfat. Jag satte här en mousse-ring runtom botten (du kan diska springformens kant o ställa tillbaks den utanför botten) Detta för att få en slät o fin mousse även runt kanterna. Vispa upp moussen till en fluffig massa o häll moussen över botten. Släta till så att moussen är slät o fin. Tag bort ringen o ställ i kylen en stund
Vispa grädde o blanda ner rivet skal från lime.
Lägg ett lager av grädde runtom o på din tårta. Spritsa om du vill, jag valde att bara bre ett lager av grädden.
Ställ i kylen till servering.

Strax för servering
Skiva o dela dina bär o lägg dem på tårtan. Riv gärna vit choklad över.




Jag hittade receptet i Ica´s Buffé. Den heter Kristianopels Midsommartårta....