onsdag 13 juli 2011

Bullar med hallon & lemoncurd !

I dag ville jag ha revansch på de fula jordgubb- och vaniljbullarna jag gjorde häromdagen, de som blev så fula... Jag är envis o kan inte släppa taget riktigt förrens jag gjort om o gjort bättre ;-) Tänkte i dag bara göra klassiska kanelbullar, men kunde inte låta bli att eexperimentera lite. Jag ville prova att göra hallonbullar med lemoncurd - kan det vara gott?? Ja, det kan det!!





Grundrecept på vetebullar:

150 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1 1/2 dl strösocker

1/2 tsk salt

2 tsk kardemumma

14-15 dl vetemjöl


Pensling:

1 ägg uppvispat

Pärlsocker

Kokos

I halva satsen hade jag rumsvarm lemoncurd o hallonsylt, uppepå pärlsocker samt kokos, i andra halvan socker, rumsvarmt smör o malen kanel.

Smält smör i en kastrull o blanda ner mjölken, låt bli fingervarmt. Smula jästen i en degbunke o blanda med liten del av smör- o mjölkblandningen. Blanda tills jästen lösts upp o häll sedan ner resterande av smörblandningen.


Rör i socker, salt, kardemumma o hälften av mjölet. Blanda ner resterande av mjölet o arbeta till en smidig deg. Låt vila under bakduk i 40 minuter.

Ta upp degen på bakbordet o dela i två delar. Kavla varje bit till en stor rektangel o bred på valfri blandning. Du kan välja att rulla i hop rektangeln till en lång rulle o skära bitar, forma snäckor eller snurror. Låt bullarna jäsa under bakduk i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.



Pensla bullarna med ägg o strö över ex pärlsocker o v kokos. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 5- minuter.



Två dagar kvar till Semester!!

Ha en skön sista halva på veckan!!

1 kommentar:

Sweet Passion sa...

det låter ju super smarrigt
A en fantastiskt kombination,som jag
ska pröva på,men annat recept som jag haft i tankarna.
Simone